Basisbankdienst voor een onderneming aanvragen

Voor een onderneming of een zelfstandige is een zichtrekening essentieel om deel te kunnen nemen aan het economische verkeer. Om uiteenlopende redenen kunnen sommige ondernemingen moeilijkheden ondervinden om een zichtrekening te openen.
Daarom werd de basisbankdienst voor ondernemingen en diplomatieke zendingen ingevoerd. Die legt de banken een gegarandeerde minimale dienstverlening op zodat ondernemingen en zelfstandigen toch een zichtrekening met een beperkt dienstenaanbod (waaronder een debet kaart) kunnen verkrijgen waardoor ze in staat zijn om financiële verrichtingen te doen.
Hoe verkrijg je de basisbankdienst voor ondernemingen?
De basisbankdienst is toegankelijk voor ondernemingen, zelfstandigen en diplomatieke zendingen die in België gevestigd zijn. Je onderneming werd driemaal geweigerd (door drie verschillende Belgische banken) bij het willen openen van een bankrekening. In dat geval kan je een aanvraag indienen bij de basisbankdienstkamer opgericht binnen de FOD Economie om de aanstelling van een bank te vragen om jouw onderneming een basisbankdienst aan te bieden.
Wat kan ik doen met de basisbankdienst voor ondernemingen?
Met die basisbankdienst kan je in naam van je onderneming het volgende doen met de zichtrekening:
- Geld storten en opnemen
- Overschrijvingen doen
- Doorlopende betalingsopdrachten invoeren
- Domiciliëringen toestaan
- Betalen met een debet kaart (in winkels of online)
- De digitale kanalen van de bank gebruiken
De zichtrekening wordt standaard aangeboden in euro, maar je kan ook een zichtrekening in Amerikaanse dollar aanvragen (let wel: je onderneming of diplomatieke zending kan dan geen geld storten of opnemen). Indien aan een aantal bijkomende voorwaarden voldaan is, zal de basisbankdienst-kamer dan een bank aanwijzen die een dollarrekening in haar aanbod heeft voor haar bestaande klanten.
De bovenvermelde verrichtingen kan je enkel doen als er genoeg geld op deze zichtrekening staat. Een negatief saldo is dus uit den boze.
Heeft mijn onderneming recht op de basisbankdienst?
Elke onderneming die in België gevestigd is en die is ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen of een inschrijving aanvraagt, heeft recht op de basisbankdienst.
Wat is een “onderneming” in de zin van artikel 1 van boek I van het WER?
Binnen het kader van de basisbankdienst is de definitie van “onderneming” vrij ruim en omvat dit:
- Iedere natuurlijke persoon die zelfstandig een beroepsactiviteit uitoefent (bv. een eenmanszaak, een zaakvoerder van een vennootschap, een kunstenaar);
- Iedere rechtspersoon (elke vennootschap, vzw of stichting);
- Iedere andere organisatie zonder rechtspersoonlijkheid (bv. een maatschap).
Ook diplomatieke zendingen zoals bedoeld in artikel 3 van het Verdrag van Wenen inzake diplomatiek verkeer van 18 april 1961 hebben recht op een basisbankdienst.
Wat wordt niet als een “onderneming” beschouwd in de zin van artikel 1 van boek I van het WER?
Het Wetboek Economische Recht verduidelijkt welke entiteiten niet als “ondernemingen” worden beschouwd, meer bepaald:
- Iedere organisatie zonder rechtspersoonlijkheid die geen uitkeringsoogmerk heeft en die ook in feite geen uitkeringen verricht aan haar leden of aan personen die een beslissende invloed uitoefenen op het beleid van de organisatie (bv. een feitelijke vereniging);
- Iedere publiekrechtelijke rechtspersoon die geen goederen of diensten aanbiedt op een markt;
- Overheden: de Federale Staat, de gewesten, de gemeenschappen, de provincies, de hulpverleningszones, de prezones, de Brusselse Agglomeratie, de gemeenten, de meergemeentezones, de binnengemeentelijke territoriale organen, de Franse Gemeenschapscommissie, de Vlaamse Gemeenschapscommissie, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Drie verschillende banken moeten geweigerd hebben je onderneming of diplomatieke zending een minimale dienstverlening te bieden.
Ben je eerder op zoek naar meer info over de basisbankdienst voor particulieren? Die vind je hieronder:
Welke banken zullen de basisbankdienst voor ondernemingen aanbieden na toewijzing door de basisbankdienstkamer?
De basisbankdienst-kamer kan enkel de “systeemrelevante” banken verplichten om een basisbankdienst aan een onderneming of diplomatieke zending aan te bieden:
- Argenta
- Axa Bank Belgium
- Belfius Bank
- BNP Paribas Fortis
- Crelan
- ING België
- KBC Bank
Via een procedure bij de basisbankdienstkamer van de FOD Economie wordt een van deze banken aangeduid als basisbankdienstaanbieder.
Welke procedure moet mijn onderneming volgen om een basisbankdienst te kunnen verkrijgen?
- Vraag de toekenning van de basisbankdienst aan bij de basisbankdienst-kamer van de FOD Economie via het online aanvraagformulier: Basic Banking Service - FrontOffice (fgov.be)
- Dit aanvraagformulier is ook verkrijgbaar bij de kredietinstelling die de bankrekening of de (vrijwillige) basisbankdienst heeft geweigerd. Je kan het papieren aanvraagformulier alleen gebruiken als je niet de mogelijkheid hebt om online een aanvraag in te dienen. Wanneer je het aanvraagformulier hebt ingediend bij de basisbankdienstkamer, checkt deze instelling of alle nodige documenten [1] aanwezig zijn om jouw aanvraag ontvankelijk en volledig te verklaren.
- Als je aanvraag ontvankelijk is, legt de basisbankdienstkamer jouw dossier voor aan de Cel voor financiële informatieverwerking voor een vertrouwelijk advies.
- Je dossier wordt als volledig beschouwd als dat advies verkregen is of zonder advies binnen 60 kalenderdagen. Dan zal de basisbankdienst-kamer een beslissing nemen over het aanwijzen van een basisbankdienst-aanbieder of de weigering om de basisbankdienst te verlenen. De basisbankdienstkamer brengt je dan per aangetekende zending op de hoogte van haar beslissing (positief of negatief).
- In het kader van bijkomende risicobeperkende maatregelen voor bepaalde ondernemingen [2] [3] of risicobeperkende maatregelen over het gebruik van contanten of Amerikaanse dollar zal de basisbankdienst-kamer je vragen enkele documenten of informatie te verstrekken voor de beslissing tot aanwijzing van een basisbankdienstaanbieder.
- De basisbankdienstaanbieder heeft na kennisgeving van de beslissing tot aanwijzing van de basisbankdienst-kamer in principe 10 werkdagen om de basisbankdienst te verlenen. Deze termijn kan echter worden verlengd als de onderneming de bank niet de nodige documenten heeft bezorgd of omwille van de naleving door de bank van haar verplichtingen in het kader van de wet van 18 september 2017 tot voorkoming va het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten. Je zal in dit geval schriftelijk op de hoogte gebracht worden..
[1] en [2] en [3]
- 1] Het gaat met name om de volgende documenten: een volledig aanvraagformulier met informatie over de onderneming, drie gemotiveerde weigeringen van Belgische banken, een verklaring op eer dat de onderneming of diplomatieke zending niet reeds beschikt over een basisbankdienst of betaalrekening en eventueel een bewijs van opzeg van bestaande rekeningen.
- [2] Er zijn specifieke bijkomende risicobeperkende maatregelen van toepassing op alle categorieën van ondernemingen als bedoeld in artikel 5, § 1, van de wet van 18 september 2017 tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten, die een basisbankdienst-aanbieder werden toegewezen door de basisbankdienst-kamer: betrouwbaarheidsvoorwaarden, uittreksel uit het strafregister, lijst van gebruikelijke tegenpartijen die het mogelijk maakt de herkomst en de bestemming van de middelen nauwkeurig te bepalen.
- [3] Er zijn ook op de diamanthandelaren specifieke bijkomende risicobeperkende maatregelen van toepassing.
Hoeveel kost de basisbankdienst voor ondernemingen?
De basisbankdienst is niet gratis. De banken die worden aangewezen door de basisbankdienst-kamer, bepalen zelf de prijs voor een basisbankdienst. Deze kan afhangen van het risico dat het verlenen van een rekening aan de onderneming met zich meebrengt. Het aantal elektronische verrichtingen is onbeperkt.
Kan een bank die is aangeduid door de basisbankdienst-kamer mijn onderneming nog afwijzen of opzeggen?
Bij ontvangst van de aanwijzing door de basisbankdienst-kamer, kan de bank weigeren om deze dienst te verlenen in de volgende gevallen:
- Jouw onderneming beschikt al over een basisbankdienst of over een andere zichtrekening, ook al is dat bij een andere bank.
- Jouw aanvraag voor een basisbankdienst is niet in overeenstemming met de antiwitwaswet (de wet van 18 september 2017 tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten) of je heb in dit verband onjuiste informatie verstrekt.
- Een lid van het wettelijke bestuursorgaan van je onderneming of de persoon die de effectieve leiding heeft, of een lid van het directiecomité is veroordeeld voor oplichting, misbruik van vertrouwen, bedrieglijke bankbreuk of valsheid in geschrifte.
- Als je onderneming één van de bedrijven is waarvoor specifieke risicobeperkende maatregelen bestaan en je deze niet naleeft of hierover niet de nodige informatie verschaft [4].
- Als je transacties in Amerikaanse dollars aanvraagt en je onderneming niet voldoet aan bepaalde voorwaarden of hierover niet de nodige informatie verschaft [5].
- Als je onderneming of diplomatieke zending de beperkingen nodig om risico’s verbonden aan het gebruik van contanten te beperken, niet naleeft [6].
[4] en [5] en [6]
- [4] Artikelen 10 en 11 van het Koninklijk besluit dd. 16/12/2022 houdende de basisbankdienst voor ondernemingen
- [5] Artikel 14 van het Koninklijk besluit dd. 16/12/2022 houdende de basisbankdienst voor ondernemingen
- [6] Artikel 12 van het Koninklijk besluit van dd. 16/12/2022 houdende de basisbankdienst voor ondernemingen
Ook nadat de basisbankdienst werd geopend, kan de bank in verschillende gevallen deze basisbankdienst beëindigen:
- In de hierboven genoemde gevallen.
- Als de rekening gebruikt wordt voor illegale doelen.
- Als er meer dan 12 opeenvolgende maanden geen betalingstransacties op de betaalrekening zijn uitgevoerd.
- Als je onjuiste informatie hebt verstrekt om de basisbankdiensten te verkrijgen.