2 min leestijd

Betalingen met een smartphone of smart device gebeuren ofwel contactloos via de NFC-technologie ofwel via een QR-code.

Met smartphone betalen in zaak
Betalen met de smartphone in je zaak? Dat kan contactloos of via een QR-code. Beiden even makkelijk!

Contactloos

Wat heb ik nodig voor een contactloze betaling?

Om je klanten contactloos te laten betalen met hun smartphone, heb jij een betaaloplossing voor kaartbetalingen nodig: een betaalterminal of een kaartlezer gekoppeld aan je smartphone of tablet.  

Je klant heeft een smartphone nodig met een NFC-chip en een app die contactloze betalingen toelaat. 

NFC staat voor Near Field Communication. Je herkent NFC aan de vier golfjes op de kaart. 

Via welke apps werkt contactloos betalen?

Vandaag laten apps zoals Payconiq (voor Android), Apple Pay (voor Iphone) en Google Pay (voor Android) toe om contactloos te betalen met de smartphone. Voor Apple Pay en Google Pay moet je betaalterminal naast Bancontact ook Maestro-betalingen te aanvaarden. Voor Payconiq volstaat het aanvaarden van Bancontact-betalingen op je betaalterminal.

QR-code

Wat heb ik nodig voor een betaling via QR-code?

Elke transactie genereert een unieke response code (quick response code) die je klant moet scannen om af te rekenen. Daarvoor heb je enkel een smartphone, tablet of pc nodig. 

Je klant heeft een smartphone nodig met een app die de code kan scannen.

Hier komt geen betaalterminal of kaartlezer aan te pas.

Welke apps kan de klant installeren?

Met Payconiq by Bancontact kan de klant contactloos betalen, maar ook betalen door een QR-code te scannen. 

 

De voordelen van betalingen met de smartphone

  • Het is veilig en snel.
  • Bij sommige apps heb je geen betaalterminal nodig, dus zijn er geen opstart- of abonnementskosten.
  • Je hebt een duidelijk overzicht van je inkomsten.
go to top