Zo betaal je veilig tijdens de feestdagen

18 december 2020 - 5 min leestijd

Febelfin geeft graag nog wat tips mee om je bankrekening veilig door de feestdagen te loodsen.

Een ongezien online en contactloos 2020

De feestdagen komen er weer aan, en hierbij horen standaard vele feestelijke aankopen. Zelfs midden in de pandemie blijft de kerstperiode de drukste van het jaar. Hoe raar 2020 ook was, we sluiten het graag af met een pakje voor elkaar (of voor onszelf). Een groot aandeel van de pakjes zal dit jaar online aangekocht worden, maar ook de fysieke winkels zijn uiteraard opnieuw open. Voor wie zijn aankopen in de fysieke winkels doet, blijft digitaal en contactloos betalen het ideale middel bij uitstek om coronaproof en veilig te betalen.

Het afhalen van cash geld kent reeds enkele jaren een daling. Een voorbeeld: in 2016 werden nog 63% van alle aankopen cash betaald, terwijl dit in 2019 gedaald is naar 58%. Een daling die we in heel Europa zien. En vooral niet te vergeten, door de coronacrisis zal het gebruik van cash nog sterker dalen dit jaar. Men haalt sinds februari veel vaker zijn kaart boven. Dat blijk ook uit onderstaande grafiek.

Vooral de contactloze betalingen zijn doorgebroken: in februari 2020 waren 16% van alle kaartbetalingen contactloos, terwijl op vandaag maar liefst bijna de helft van alle kaartbetalingen (47%) contactloos verlopen! Het optrekken van de limieten voor contactloos betalen en de toenemende vraag van de handelaars om met de kaart te betalen omwille van hygiënische redenen, heeft daar zeker toe bijgedragen.

Tips om veilig je feestelijke aankopen te betalen

Of je er nu voor kiest om te betalen met de kaart, contactloos, met de smartphone of via een online betaling: digitaal betalen is altijd een goede keuze. Het is snel, makkelijk, hygiënisch en veilig. Febelfin geeft graag wat extra tips mee om ook dit jaar je betalingen extra veilig te houden.

Betalen met de kaart:

• Deel de pincode van je bankkaart met niemand en noteer ze nergens.

• Scherm het toetsenbord af wanneer je je pincode intikt en zorg ervoor dat niemand over je schouder kan meekijken.

• Ben je je kaart verloren? Of is ze gestolen? Contacteer dan onmiddellijk Card Stop op het nummer 078 170 170.

Betalen met de smartphone:

• Doe nooit betalingen via een onbeveiligd wifi-netwerk.

• Gebruik de meest recente versie van je betaalapp en zorg dat alle updates zijn uitgevoerd.

• Zorg ervoor dat niemand je codes meeleest.

Online betalen:

• Kies voor webwinkels die je zelf kent.

• Controleer of de betaalzone van de website goed beveiligd is: het webadres begint met https (i.p.v. http) en er verschijnt een hangslot.

• Check de beoordelingen van andere klanten en kijk na of de website alle reglementering volgt: je moet informatie terugvinden over het terugsturen van goederen, de betaalwijzes, …

Phishing = niet welkom aan de feesttafel

Fraudeurs nemen geen verlof tussen Kerst en Nieuwjaar. Febelfin wil dus waarschuwen om zeker goed te blijven uitkijken voor phishing berichten. Misschien zijn ze wel vermomd als een leuke feestdeal of vraagt een fraudeur in naam van “je bank” je om je gegevens up te daten tijdens deze kalme periode, of om jouw oude bankkaart te vervangen en per post op te sturen.

Met deze tips hou je het veilig:

• Geef nooit je pincode of andere bankcodes door via telefoon, mail, sms of sociale media.

• Negeer berichten die je via een link naar een (valse) betaalsite of een (nagemaakte) app of site van je bank brengen.

• Voer alleen overschrijvingen uit in de vertrouwde app van de bank op je smartphone of via de beveiligde website van je bank.

• Stuur nooit je bankkaart op. Je bank zal dat nooit vragen. Een oude bankkaart kan je vernietigen door de chip door te knippen.

Ook de banken sluiten even tijdens de feestdagen

De Belgische banken zijn gesloten op vrijdag 25 december ’20 en vrijdag 1 januari ’21. Op die dagen kan je dus je bank even niet contacteren of bij hen langsgaan. Sommige banken sluiten nog een dagje extra de deuren, lees de sluitingsdagen van jouw kantoor dus goed na op hun website. Alle digitale betaaldiensten blijven wél werken. Je kan dus altijd online en mobiel bankieren, betalen met je kaart en verrichtingen uitvoeren in een selfbank.