Winnaar eerste editie Fin Competition bekend

27 november 2020 - 4 min leestijd

Een nationale campagne met 346 studenten en 15 hogeschoolcampussen bereikte vandaag haar hoogtepunt met de strijd om de beste virtuele bank van België te worden!

Arteveldehogeschool, met Emma Maes, Mieke Vander Linden en Elias BelKadhi van team Finbank, heeft vandaag de overwinning in de wacht gesleept van de grote finale van The Fin Competition. Deze eerste editie ging van start op 1 oktober 2020 in 15 Belgische hogescholen. 346 studenten streden de voorbije acht weken om een plaatsje in de grote finale van The Fin Competition. Eén team per school behoorde tot de finalisten: de ultieme strijd vond vandaag plaats om de beste fictieve bank van België te worden. De bekendmaking van de winnaars was live te volgen via www.fincompetition.be.

• Finbank is de beste fictieve bank van België geworden
  • Hoofdprijs is een onderhoud met de minister van Financiën, Vincent Van Peteghem.
  • De financiële sector heeft nood aan nieuw en jong talent.
  • Febelfin Academy, het competentiecentrum voor de financiële sector, biedt een helpende hand door het hoger onderwijs en het bedrijfsleven dichter bij elkaar te brengen.
  • The Fin Competition geeft studenten Bank- en financiewezen een brede inkijk in de werking van een bank.
  • Een positief initiatief om jongeren en studenten een hart onder de riem te steken tijdens de tweede Covid-golf
  • Ambitie om van dit succesvol initiatief een jaarlijks gebeuren te maken

Vandaag hebben 15 teams uit evenveel hogescholen van over heel België gestreden voor de prestigieuze Fin Competition trofee. Van Gent tot Aarlen en van Antwerpen tot Brussel zijn de finalisten de intellectuele strijd met elkaar aangegaan om door een combinatie van strategie, inzicht en beslissingen hun virtuele bank tot het kroonjuweel van de Fin Competition te maken.

Tijdens een online live show van 45 spannende minuten werd de winnaar bekend gemaakt, samen met experten en special guests van binnen en buiten de financiële wereld.  Ook werd de prijs onthuld door de minister van Financiën, Vincent Van Peteghem, die de winnaars persoonlijk uitnodigde voor een rondleiding in de wereld van het ministerie van Financiën. De winnaars krijgen zo een unieke ervaring aangeboden om inspiratie op te doen voor hun toekomstige financiële carrière.

De top 3 ziet er als volgt uit:

• Arteveldehogeschool met team Finbank
  • UCLL Leuven met team PGV Bank
  • Odisee met team MDF Corporation

Het initiatief werd ook zeer gesmaakt bij de overige deelnemende studenten. Jongeren hebben het zwaar te verduren in deze tweede Covid-golf. Vele hoorcolleges worden verplicht vanop afstand gevolgd wat zorgt dat studenten creatief op zoek dienen te gaan om de samenhorigheid op een andere manier te beleven dit academiejaar. Deelnemen aan een gezamenlijke wedstrijd, die een combinatie is van leerrijke inhoud en online gaming zoals The Fin Competition, helpt studenten hierbij om hen terug met elkaar verbonden te voelen.

Sinds de financiële crisis van 2008 zien de hogescholen een gestage daling in het aantal studenten die kiezen voor de bachelor Bank- en financiewezen. Dit zorgt voor een terechte bekommernis van de hogescholen die deze richting aanbieden en van de financiële sector die nood heeft aan deze jongeren.

Febelfin Academy heeft daarom als ambitie om er geen eenmalig event van te maken maar een jaarlijkse editie.  Zo wil ze talenten terug aantrekken met de boodschap dat de financiële sector, een toekomstgerichte sector is, die investeert in talent en ontwikkeling. Het succes van dit initiatief berust op de samenwerking en wisselwerking tussen de studenten, docenten en banken. Een permanente dialoog is cruciaal om de academische wereld én het bedrijfsleven om elkaar af te stemmen.

Deze competitie wil jongeren aantonen dat leren niet enkel plezant is maar dat er ook overal en altijd moet worden ingezet op leren. Want het leren begint pas echt als je start met werken. Je moet nieuwsgierig blijven, kunnen samenwerken en met voortdurende verandering omgaan. Kiezen voor een job in de financiële sector biedt deze kansen.