Ruim 70.000 Belgen vinden nieuwe bank via Bankswitching

25 januari 2018 - 4 min leestijd

Op 1 februari vorig jaar werd de dienst Bankswitching vernieuwd. Klanten kunnen sindsdien nog makkelijker van bank veranderen dan vroeger. Met zowat 72.000 gebruikers het voorbije jaar slaat de gebruiksvriendelijkheid van Bankswitching duidelijk aan.

Om een bankoverstap te laten slagen, rekenen de banken op de medewerking van de tegenpartijen. Wanneer een klant verandert van bank moeten ook zijn schuldeisers met domiciliëringen (bv. een elektriciteitsleverancier) en terugkerende betalers (bv. zijn werkgever) de nieuwe betaalgegevens gebruiken.

Dat gebeurt niet altijd tijdig. Febelfin roept de tegenpartijen daarom op om hun gegevens zo snel mogelijk bij te werken.

Hoe werkt Bankswitching?

Wanneer een klant van bank wil veranderen, moet hij enkel zijn nieuwe bank verwittigen. Vanaf dan regelen de nieuwe en vorige bank de overstap.

Sinds 1 februari 2018 hoeft de klant niet langer zelf zijn nieuwe rekeningnummer door te geven aan pakweg zijn werkgever of elektriciteitsleverancier wanneer hij van bank verandert.

Via de dienst Bankswitching brengt de nieuwe bank de schuldeisers met domiciliëringen en de terugkerende betalers op de hoogte van het nieuwe rekeningnummer. Zo blijft de klant heel wat papierwerk bespaard.

Sinds 1 februari 2018 hebben ongeveer 72.000 mensen een bankoverstap aangevraagd via Bankswitching.

Waarom is Bankswitching zo succesvol?

De grote gebruiksvriendelijkheid van Bankswitching maakt het voor de klant makkelijker om over te stappen naar een nieuwe bank. De drempel is veel lager dan vroeger. Klanten zetten daardoor sneller de stap om van bank te veranderen, om welke reden dan ook. En dat is goed nieuws voor de klant!

Hoe kan Bankswitching nog beter worden?

Om een bankoverstap te laten slagen, rekenen de banken op de medewerking van de tegenpartijen. Zij zijn bij wet verplicht om vanaf de overstapdatum enkel het nieuwe rekeningnummer te gebruiken. In de meeste gevallen verloopt dit zonder problemen.

Toch blijkt een aantal tegenpartijen het rekeningnummer niet tijdig bij te werken. Met andere woorden: ze blijven het afgesloten rekeningnummer gebruiken waardoor hun betalingen niet worden uitgevoerd.

Bovendien vragen sommige tegenpartijen een nieuw domiciliëringsmandaat aan terwijl dit niet nodig is. Het bestaande mandaat volstaat.

Tegenpartijen kunnen ervoor kiezen om meldingen van een bankoverstapdienst via de post of via een digitaal kanaal te krijgen. Een digitale melding heeft vele voordelen: het is gemakkelijk, geautomatiseerd en snel. Bovendien krijgt de tegenpartij de melding gemiddeld twee dagen vroeger dan via de post.

Toch ontvangt vandaag slechts 1% van alle tegenpartijen haar meldingen via een digitaal kanaal.

Febelfin roept de tegenpartijen op om zich zo snel mogelijk aan te passen en hun wettelijke verplichtingen na te komen. Ervoor kiezen om hun meldingen via het digitale kanaal te ontvangen kan hen hierbij helpen.