Onderzoek digitaal bankieren: to app or not to app?

2 mei 2023 - 3 min leestijd

In 2022 zegt een kwart van de Belgen vaker gebruik te maken van online bankieren dan het jaar voordien. Online bankieren zit stevig in de lift maar fysiek contact met de bank blijft essentieel, zeker voor belangrijke beslissingen.

 

Dit blijkt uit een online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Febelfin. Via welke kanalen maken de Belgen het vaakst gebruik van bankdiensten? Waarvoor en hoe vaak gaat de Belgische bevolking nog fysiek naar het bankkantoor? En hoe zit het met de geldafhalingen?

Ontdek alles in deze storytelling.

Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Febelfin tussen 5 en 9 december 2022 bij 1000 Belgen representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bij 1000 Belgen bedraagt 3,02%.

De meest belangrijke cijfers op een rijtje:

  • In vergelijking met een jaar geleden zegt een kwart van de Belgen (25%) vaker gebruik te maken van online bankieren.

  • De populairste kanalen voor het gebruik van bankdiensten zijn bij uitstek de PC (89%) en de app op de smartphone (82%). Mobiel bankieren via de app haalt stilaan het internetbankieren met PC in. Zowel jongeren als 55-plussers blijken steeds meer fan.

  • Er is een verdere stijging in het aandeel Belgen dat aangeeft livechat te gebruiken (38%) tegenover de vorige metingen in 2021 (37%) en 2020 (33%).

  • De top-3 diensten waarvan men het meest gebruik maakt via mobiel- en internetbankieren zijn: uitvoeren van betalingen (84%), saldo/verrichtingen checken (70%) en het uitvoeren van overschrijvingen tussen eigen rekeningen (43%).

  • Slechts 8% van de ondervraagden maakt geen gebruik van online bankieren. Voornaamste redenen hiervoor zijn de angst om slachtoffer te worden van misbruik (29%) en de voorkeur om hun bankzaken in het kantoor te regelen (24%). Een vijfde van deze groep vindt online bankieren te ingewikkeld.  Belgen geven aan dat ze graag meer informatie zouden ontvangen over de veiligheid van online bankieren.

  • 6 op 10 Belgen gaan nooit of minder dan jaarlijks naar het bankkantoor. Slechts een kleine minderheid van degenen die wel eens een fysieke afspraak maken bij de bank, doen dit voor routinezaken zoals het uitvoeren van overschrijvingen en betalingen (5%) of het aanmaken van een doorlopende opdracht (2%).

  • Belgen gaan nog wel naar het kantoor voor advies voor belangrijke beslissingen:

    • Beleggingen opvolgen en advies

    • Advies vragen over persoonlijke financiële situatie

    • Lening aanvragen en beheren

  • Het inwinnen van advies over beleggingen en het opvolgen ervan blijkt aan belang te winnen (2020: 26%, 2021: 26%, 2022: 33%).

  • Voor 44% van de Belgen mag het contact met hun bank gerust meer online gebeuren.

  • Ook de tendens die al meerdere jaren is ingezet van een dalend gebruik van cash blijft standhouden: 39% van de Belgen haalt minder dan maandelijks of nooit cash geld af.

  • Sinds handelaars verplicht zijn om digitaal betalen aan te bieden, halen 3 op 5 (60%) naar eigen zeggen nauwelijks nog cash geld af.