7 min leestijd

Febelfin stelt e-learning ‘digicoaches’ voor

Een groot deel van ons leven speelt zich af online of gebeurt digitaal. Boodschappen doen, de krant lezen, solliciteren of een nieuwe identiteitskaart aanvragen: het kan allemaal in een paar klikken. Ook betalen en je bankzaken regelen horen thuis in dat rijtje. Steeds meer mensen doen het. De reden is simpel: het gaat vlot en snel. Maar tegenover de enorme voordelen van deze digitalisering staat dat sommige mensen het moeilijker hebben om deze online overstap te maken. Met de nieuwe e-learning wil Febelfin deze overstap ondersteunen en begeleiders de nodige tools en een referentiekader aanbieden om mensen te begeleiden in het leerproces van veilig online bankieren en betalen.  

Uit de Barometer voor digitale inclusie van de Koning Boudewijn Stichting blijkt dat de digitalisering van onze maatschappij is toegenomen sinds corona: meer dan ooit hebben burgers toegang tot digitale technologie en maken ze gebruik van digitale diensten. Dit vertaalt zich echter niet in een toename van de digitale vaardigheden. 4 op tien Belgen is digitaal kwetsbaar en beschikt niet over voldoende digitale vaardigheden.  

De sector blijft initiatieven ontwikkelen op maat voor een deel van de bevolking die het moeilijker heeft om de overstap naar de digitale wereld te maken. Febelfin is dan ook trots om een gloednieuwe e-learning te lanceren voor digicoaches of digibegeleiders, d.w.z. vrijwilligers of professionelen die mensen begeleiden bij het ontwikkelen van meer digitale vaardigheden. Met deze e-learning wil Febelfin haar kennis en expertise delen en zoveel mogelijk mensen de kans  bieden om aan de slag te gaan met online bankieren en betalen en dat op een veilige manier. 

Een nieuwe tool om mee te bouwen aan een meer inclusieve samenleving 

De financiële sector besteedt bijzondere aandacht aan digitale inclusie. Meer digitale vaardigheden voor iedereen helpt onze samenleving vooruit. Daar wil de banksector graag toe bijdragen. Dat ligt volledig in lijn met ons maatschappelijk engagement: een veilige digitale omgeving creëren en zorgen dat iedereen daarin zijn weg vindt. 

Doorheen het jaar nemen de banken en Febelfin op verschillende tijdstippen initiatieven om de digitale inclusie  te verhogen. In onze communicaties en initiatieven proberen we steeds de focus te leggen op een welbepaalde doelgroep en  de informatie op een bevattelijke en niet-technische manier te presenteren. 

Febelfin geeft sinds een paar jaren infosessies over (veilig) online bankieren en betalen doorheen België. Dat de behoefte aan dergelijke informatie groot is, blijkt uit het aantal aanvragen dat Febelfin mag ontvangen. Om nog beter op deze behoefte in te spelen en in het kader van de oprichting van de digibanken in Vlaanderen, heeft Febelfin een e-learning ontwikkeld voor digicoaches

De e-learning heeft als doel om digicoaches de nodige tools aan te reiken die zij kunnen gebruiken bij het coachen van digistarters bij (veilig) online bankieren en betalen. Met digistarters bedoelen wij iemand die moeite heeft om bij te blijven met de digitale evolutie en die het gevoel heeft over onvoldoende digitale vaardigheden te beschikken.  

Met dit nieuwe initiatief wenst Febelfin haar kennis te delen met zoveel vrijwilligers en professionals als mogelijk en een netwerk van digicoaches te ontwikkelen om digitale vaardigheden van digistarters naar een hoger niveau te brengen.  

Met de oprichting van lokale digibanken wil de Vlaamse overheid kwetsbare groepen meekrijgen in de digitaliseringsgolf.  

Wat biedt de e-learning aan? 

Verschillende modules om aan de slag te gaan 

De e-learning is gratis en beschikbaar op het leerplatform van Febelfin Academy. De e-learning is bedoeld voor zowel de professionele als vrijwillige begeleiders en bestaat uit 4 verschillende hoofdstukken: 

  • DEEL 1: Hoe omgaan met een digistarter 
    Help Roger, Anissa en Wolf hun weg te vinden in de digitale wereld 

  • DEEL 2: Online bankieren 
    Hoe begin aan je PC bankieren, bankieren met de bankapp, enz. 

  • DEEL 3: Veilig online bankieren 
    Help je digistarters fraude te herkennen, wat te doen als je slachtoffer bent, enz. 

  • DEEL 4: Digitaal betalen  
    Contactloos betalen, betalen en geld ontvangen met de bankapp

Binnen de e-learning kan de digicoach ook kiezen welk hoofdstuk hij/zij wenst te volgen. Hij/zij kan dus rechtstreeks doorgaan naar het hoofdstuk waar hij/zij interesse heeft zonder het volledige traject te moeten doorlopen. De digibegeleider volgt de e-learning waar, wanneer en zo vaak hij of zij maar wil. Er is geen voorkennis vereist. 

E-learning screenshot
Voorbeeld van een praktijkoefening om hulpvraagfraude te leren herkennen

Dynamische inhoud en geüpdatete informatie   

Elk hoofdstuk bestaat uit concrete cases, video’s en oefeningen met praktijkvoorbeelden om interactief te leren. 

Het is een compleet referentiewerk boordevol tools om aan de slag te gaan met online bankieren en betalen en dit op een veilige manier. De inhoud van de e-learning is bovendien ook dynamisch: de hoofdstukken worden aangevuld met nieuwe/actuele info en nieuw beschikbaar materiaal (van Febelfin maar ook van externen). Zo vind je bijvoorbeeld een overzicht terug van telefoonnummers waar je bij je bank terecht kan voor hulp bij online bankieren.  

Contactpunt voor alle vragen 

Er werd ook een contactpunt gecreëerd (digicoach@febelfin.be) waar de digibegeleider terecht kan als hij/zij bijkomende vragen heeft of vragen heeft gekregen van digistarters waar hij/zij zelf niet kan op antwoorden. Febelfin staat klaar om de digibegeleiders hierin maximaal bij te staan.  

Na het volgen van de e-learning krijgt de digibegeleider een certificaat van Febelfin Academy

Waar kan ik de e-learning vinden?  

Heb je interesse om de e-learning te volgen, dan volstaat het om een mail te sturen naar digicoach@febelfin.be. Vergeet daarbij niet je naam, achternaam en email te vermelden (deze gegevens zijn nodig voor het afleveren van het certificaat). Daarna krijg je toegang tot het leerplatform van Febelfin Academy waar de e-learning wordt aangeboden.  

Niet voor de eindgebruiker maar voor de digicoach 

De e-learning richt zich in eerste instantie niet op de eindgebruiker of de digistarter, maar op de digicoach (= degene die mensen begeleid om hun digitale vaardigheden aan te scherpen). De e-learning staat voor iedereen open, dit wil zeggen dat zowel vrijwilligers of professionelen de e-learning kunnen volgen. Je hebt geen voorkennis nodig

Over Febelfin en Febelfin Academy  

Febelfin is de Belgische federatie van de financiële sector. Febelfin vertegenwoordigt de belangen van ál haar leden en verzoent die met de belangen van beleidsmakers, toezichthouders, beroepsfederaties en belangenverenigingen op nationaal en Europees niveau. Daarnaast onderneemt Febelfin een heel aantal acties om digitale (en financiële) inclusie te bevorderen in kader van haar maatschappelijk engagement. 

Febelfin Academy is de bevoorrechte partner voor de uitwerking van het opleidingsaanbod voor verschillende sectorinitiatieven met als doel de vorming van personeelsleden. Febelfin Academy biedt financiële opleidingen en trainingen in competentieontwikkeling aan voor (financiële) professionals die gepassioneerd en bekwaam met hun job omgaan. 

Wij geloven sterk in partnerships om digitale (financiële) inclusie aan te pakken. De samenwerking met Febelfin Academy voor de lancering van deze e-learning dat via het leerplatform van Febelfin Academy wordt aangeboden, is hier een mooi voorbeeld van.   

Alle persberichten