Na vier weken staat de teller voor betalingsuitstel aan particulieren en bedrijven op meer dan 200.000

Blijf up to date met de laatste maatregelen vanuit de financiële sector

4 min leestijd

Coronavirus heeft grote impact op ons betaalgedrag: aandeel contactloze betalingen kent een verdubbeling

Betalingsuitstel particulieren en bedrijven: update 30 april

De gevolgen van corona, de lockdown van belangrijke economische sectoren en de tijdelijke technische werkloosheid blijven voelbaar bij de banken, ook vier weken na het afkondigen van de maatregelen voor betalingsuitstel. Banken blijven onverminderd uitstel van betaling toekennen aan particulieren en bedrijven die aan de voorwaarden voldoen en contact opnemen met hun bank.

Particulieren kunnen zoals bekend een uitstel van betaling aanvragen voor hun woonkrediet gedurende maximaal zes maanden. Levensvatbare bedrijven en zelfstandigen kunnen uitstel van kapitaalbetaling genieten tot en met 31 oktober 2020. Voor bedrijven in betalingsmoeilijkheden blijven ook bijkomende kredieten mogelijk.

De banken geven daarmee gehoor aan de oproep van Minister van Financiën Alexander De Croo om ook de komende weken en maanden de kredietkraan open te houden voor bedrijven en particulieren die in financiële moeilijkheden dreigen te komen door de gevolgen van de coronacrisis.

De cijfers

Op 30 april hadden de banken meer dan 90.000 particulieren een uitstel van betaling voor hun woonkrediet toegekend.

Het gaat in totaal over een onderliggend kredietvolume van 10 miljard euro of gemiddeld 105.000 euro per krediet.

De banken verleenden tot op vandaag meer dan 115.000 keer uitstel van betaling voor ondernemingskredieten. Het gaat in totaal over een onderliggend kredietvolume van 17 miljard euro of gemiddeld 145.000 per krediet bij bedrijven.

Intussen werd ook de garantieregeling geactiveerd voor alle nieuwe kredieten en kredietlijnen met een maximale looptijd van 12 maanden. Uit de eerste cijfers blijkt dat de banken in april meer dan 17.000 nieuwe kredieten hebben verstrekt aan bedrijven (met en zonder staatsgarantie) voor een bedrag van iets meer dan 4 miljard euro.

De bedragen van de kredietproductie in maart en april 2020 zijn gestegen met meer dan 5% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Er werden met name 15.894 kredieten aan kmo’s (inclusief zelfstandigen) en 1.565 kredieten aan grote ondernemingen verstrekt voor telkens ongeveer 2 miljard euro.

Deze cijfers, die betrekking hebben op kredieten met en zonder staatsgarantie, tonen aan dat de kredietkraan voor zowel kleine als grote ondernemingen ook in deze crisisperiode wel degelijk open blijft. Het aandeel van de kredieten die van de federale staatswaarborg genieten is in dit stadium nog beperkt, rekening houdende met het feit dat de officiële publicatie van het koninklijk besluit pas op 15 april heeft plaatsgevonden.

De toekomst

De financiële instellingen blijven de vragen over betalingsuitstel en nieuwe bedrijfskredieten met spoed behandelen De bancaire sector roept particulieren en ondernemers nogmaals op om onmiddellijk met hun bank contact op te nemen wanneer betaalproblemen dreigen. Samen vinden we een oplossing.

Aandeel contactloze betalingen kent een verdubbeling

Het aandeel van contactloze kaartbetalingen kent een enorm sterke stijging. Het contactloos betalen raakt steeds meer ingeburgerd. Sinds de verhoging van de limieten wordt meer dan 1 op de 4 kaartbetalingen contactloos afgehandeld. 29% van de kaartbetalingen verliep contactloos in april. Dit betekent een verdubbeling in vergelijking met februari van dit jaar (16%).

Het overzicht van de cijfers vind je ook deze week in de Coronamonitor.