Hoe mobiel bankieren een steeds centralere plaats inneemt in het leven van de Belgische consument

13 mei 2020 - 8 min leestijd

Bankieren in 2020: heeft de klassieke manier nog een plek in het hart van de Belg?

Mobiel bankieren blijft aan populariteit winnen bij de Belgische consument. De laatste vijf jaar kwamen er jaarlijks zowat één miljoen abonnementen bij. Indrukwekkende aantallen als je bedenkt dat mobiel bankieren tien jaar geleden niet eens bestond.

• De Belg bankiert steeds digitaler. Vooral mobiel bankieren kent een hoge vlucht. Op 10 jaar tijd groeide het uit van een quasi onbestaand kanaal om te bankieren tot het meest populaire.
  • De tendens van minder cashafhalingen wordt verdergezet.
  • De coronacrisis en de quarantainemaatregelen hebben de digitale evolutie aangescherpt. De Belg heeft de laatste maanden zijn betaalgedrag aangepast. Zo verdubbelde het aandeel contactloze kaartbetalingen op enkele weken tijd.
  • De minder digitale klant wordt niet in de kou gezet. Een fysiek aanbod van kantoren en geldautomaten blijft de komende jaren een belangrijk onderdeel van de dienstverlening.
  • Initiatieven om de Belg digitaal en financieel vaardiger te maken winnen aan belang.
  • Wie graag digitaal aan de slag gaat, maar nog wat hulp nodig heeft, kan terecht op https://www.febelfin.be/digitaalbankieren.

De consument van vandaag heeft zijn bank graag dichtbij en altijd beschikbaar. De behoefte aan goede oplossingen die daarop een antwoord bieden blijft dan ook stijgen. Dat brengt met zich mee dat het gebruik van de meer klassieke vormen van bankieren afneemt. Zo gaat het aantal cash geldafhalingen de jongste jaren gestaag achteruit.

Deze evoluties worden momenteel nog aangescherpt door de coronacrisis en de quarantainemaatregelen. Doordat een heel aantal fysieke winkels de voorbije weken de deuren moesten sluiten, waren er minder kaartbetalingen. Maar de daling van het aantal kaartbetalingen in een fysiek verkooppunt tekent zich minder sterk af dan de daling van de cashafhalingen: dit lijkt erop te wijzen dat mensen hun aankopen momenteel liever digitaal betalen.

Ook contactloos betalen kende de laatste weken een hoge vlucht. Sinds de verhoging van de limieten op 14 april wordt al meer dan 1 op de 4 kaartbetalingen (29%) contactloos afgehandeld.

De digitale tendens wil echter niet zeggen dat de minder digitale klant in de kou blijft staan. De financiële sector is er zich van bewust dat klanten voldoende toegang moeten hebben tot een geldautomaat. Ook worden er verschillende initiatieven genomen om de Belg digitaal en financieel vaardiger te maken. Het project “J’adopte la banque digitale” (in samenwerking met het Agence du Numérique en de verschillende Espace Public Numérique in Wallonië) en de website https://www.febelfin.be/digitaalbankieren zijn daar voorbeelden van.

Digitaal bankieren scheert hoge toppen

Internetbankieren blijft elk jaar toenemen. Eind vorig jaar waren er maar liefst 13,7 miljoen abonnementen in omloop. Sinds een tiental jaar krijgt het internetbankieren concurrentie van mobiel bankieren. En de groeicijfers voor mobiel bankieren gaan nog een stuk harder dan bij zijn grote broer. Eind 2019 stond de teller op 8,1 miljoen abonnementen. Zeker de laatste vijf jaar gaat het snel.

De nabijheid en beschikbaarheid van een mobiele app heeft een groot voordeel bleek vorig jaar al uit een studie die Febelfin door iVOX had laten uitvoeren (bij 1000 Belgen, februari 2019).  65% van de gebruikers gaf aan een veel beter zicht te hebben op zijn of haar financiële situatie dan vroeger.

Geldafhalingen dalen gestaag

In 2019 haalde de Belg 21 keer geld af voor een gemiddeld bedrag van 152,9 euro. Sinds enkele jaren daalt zowel het aantal afhalingen als het afgehaalde bedrag gestaag.

Corona scherpt digitalisering aan

Deze evolutie naar meer digitalisering wordt momenteel versterkt door de coronacrisis. Om de verspreiding van het coronavirus in te dijken, vragen handelaars en banken om zo veel mogelijk digitaal te betalen.

Betalen met de kaart en de smartphone is dan ook een uiterst veilige en hygiënische manier om aankopen af te rekenen, en al helemaal als het contactloos gebeurt. De Belg heeft inmiddels zijn betaalgedrag hierop afgesteld.

Het aandeel van contactloze kaartbetalingen kent een enorm sterke stijging. Sinds de verhoging van de limieten op 14 april wordt meer dan 1 op de 4 kaartbetalingen (29%) contactloos afgehandeld. Dit betekent een verdubbeling in vergelijking met februari van dit jaar (16%).

Doordat een heel aantal winkels tot nu toe gesloten waren tijdens de coronacrisis daalde het totale aantal kaartbetalingen dat in een fysiek verkooppunt gebeurde wel. De daling van het aantal geldafhalingen zette zich echter nog sterker door. Dit lijkt erop te wijzen dat de Belg momenteel vaker de kaart bovenhaalt dan dat hij of zij cash betaalt. Febelfin roept alvast op om zo veel mogelijk digitaal (via de kaart en de smartphone) te blijven betalen, zeker nu alle winkels sinds 11 mei opnieuw geopend zijn.

Geldautomaten blijven naast digitaal aanbod bestaan

Het aantal automaten waar de klant geld kan afhalen volgt de evolutie van minder geldafhalingen. Sinds enkele jaren wordt hun aantal lichtjes afgebouwd. In 2019 kon de Belg terecht bij 7.469 geldautomaten.

Binnen Europa leunt het Belgische aantal geldautomaten dicht aan bij het gemiddelde. Maar de situatie in ons land is specifiek. In de zuidelijke landen ligt het aantal geldautomaten een stuk hoger. In de noordelijke landen en bijvoorbeeld ook in Nederland moet je al meer moeite doen om een geldautomaat te vinden. Daar is digitaal bankieren - bij wijze van spreken - deel van het DNA van de bevolking. De Belgische banken bieden het beste van twee werelden: de mogelijkheid om geld af te halen aan een automaat en een hoogstaande digitale betaalomgeving.

Het bankkantoor van vandaag is fysiek en virtueel

Doordat de Belgische klant steeds vaker zelf digitaal bankiert, wandelt hij minder dan vroeger een bankkantoor binnen. Ook zaken waarvoor hij vroeger naar het bankkantoor ging, kunnen nu online: kredietlimiet aanpassen, debetkaart bestellen, een verloren kredietkaart aangeven, …

De banken volgen deze maatschappelijke trend van dichtbij op en stemmen hun kantorenaanbod daarop af. Dit betekent niet dat de Belgische consument niet langer terecht kan in een fysiek kantoor: ons land telde eind 2019 4.684 bankkantoren.

Hiermee kent België een van de dichtste kantorennetten van Europa: met 496 kantoren per miljoen inwoners moeten we alleen Spanje en Frankrijk laten voorgaan.

De Belgische banken geven wel steeds vaker een andere invulling aan het traditionele bankkantoor. De bank van de toekomst zal een aanspreekpunt zijn voor advies op maat, eerder dan een platform voor praktische bijstand voor alledaagse verrichtingen. Vandaag al zien we dergelijke kantoren opduiken met ruime openingsuren en een heel klantvriendelijke inrichting. Bovendien zetten steeds meer banken een virtueel contactpunt op. Klanten kunnen er ver buiten de gebruikelijke openingsuren terecht met al hun vragen.

Meer digitalisering vraagt ook meer financiële educatie

Hoewel de cijfers voor digitaal bankieren enorm stijgen, mogen we er niet vanuit gaan dat iedereen even digitaal en financieel vaardig is. Febelfin wil deze mensen bijstaan en ervoor zorgen dat zij niet uit de boot vallen. De laagdrempelige infosessies “J’adopte la banque digitale” zijn daar een perfect voorbeeld van. Deelnemers ontdekken tijdens zo een sessie welk basispakket van digitale diensten hun bank aanbiedt en wat daarvan de voordelen zijn. Bovendien leren ze de juiste reflexen om digitale verrichtingen veilig te doen.

Ook op de website https://www.febelfin.be/digitaalbankieren is allerlei informatie te vinden over digitaal bankieren. Enkele korte, praktische filmpjes zetten iedereen meteen op weg: “Hoe open je de app van je bank?”, “Hoe doe je een overschrijving?” of “Hoe consulteer je je rekening?”.

Wie liever de hulp van zijn of haar bank inroept, vindt alle telefoonnummers van de banken terug op de website.