Febelfin krijgt unieke kans om duurzame norm voor te stellen op klimaatconferentie COP 25

12 december 2019 - 4 min leestijd

Febelfin schaart zich achter ambitieuze doelstellingen Europese Commissie

Een klimaatneutrale Europese Unie tegen 2050 en minstens 50% minder uitstootgassen tegen 2030 in plaats van de huidige 40%. Dat is wat de Europese Commissie wil bereiken met haar Green Deal. Belangrijk: met deze ambitieuze doelstellingen wil de Europese Unie iedereen meekrijgen, van burger tot industrie, van groene voorloper tot laatbloeier.

Een goed plan, vindt Febelfin. De financiële sector juicht de Green Deal dan ook toe en engageert zich om deze groene omschakeling te ondersteunen.

Het Towards Sustainability initiatief (duurzame norm voor beleggingsproducten) is daarvan het perfecte voorbeeld. En de UN Climate Change Conference COP 25 de ideale plaats om zijn engagement kracht bij te zetten. Tom Van den Berghe van Febelfin presenteert er vandaag de duurzame norm aan klimaatgezinden.  Een unieke kans en de bevestiging dat de duurzame norm een sterk en toonaangevend initiatief is, niet alleen in België maar ook voor andere landen.

“Onze Febelfin collega Tom Van den Berghe stelt vandaag het 'Towards Sustainability label' van de Belgische financiële sector voor op de klimaatconferentie COP 25 in Madrid. We mogen en moeten fier zijn op de initiatieven die we nemen om klimaatstappen vooruit te zetten. Het label is een eerste stap maar volgende stappen moeten snel volgen. ”
Karel Van Eetvelt, CEO Febelfin

Actie uit elke hoek

Om de ambitieuze doelstellingen van de Europese Commissie te halen, is actie nodig vanuit elke hoek. Niet enkel vanuit publieke maar ook vanuit private. En moeten we niet enkel bestaande groene innovatie ondersteunen maar ook sectoren en particulieren die nog maar pas – of nog niet – een groener pad bewandelen.

Febelfin vindt dan ook dat de Europese Commissie een juiste keuze heeft gemaakt door voor een inclusieve en rechtvaardige omschakeling te gaan. Steun aan koolstofintensieve ondernemingen om de omschakeling te maken past hierin. Of nog: de sociale maatregelen om woningen van particulieren energiezuinig te renoveren. De financiële sector wil hierin zijn rol blijven spelen.

Rol voor de duurzame norm

Febelfin steunt de lopende regelgevende initiatieven rond disclosure (meer transparantie) en taxonomie (duidelijke definities). Ze zijn zeer belangrijk voor de financiering van de groene omschakeling. Febelfin neemt ook het engagement dat, indien de Europese definities een aanpassing van de duurzame norm (die eerder dit jaar werd voorgesteld) zouden vereisen, de voorwaarden voor dat Towards Sustainability label onmiddellijk verstrengd zullen worden.

Nog even in het kort: beleggingsproducten die goed scoren op het vlak van duurzaamheid krijgen een duurzaamheidslabel uitgereikt. Vandaag kunnen consumenten kiezen uit 311 verschillende fondsen die aandacht hebben voor mens, dier, maatschappij of planeet. In februari van volgend jaar volgt een nieuwe golf.

Model van de toekomst

De Green Deal wijst ook naar de circulaire economie als hét economisch model van de toekomst. Febelfin en de Belgische Leasingvereniging (BLV) delen deze overtuiging. Zij tekenen krijtlijnen voor circulaire projecten zodat zij beter en sneller ondersteund kunnen worden vanuit de financiële sector.

Met deze initiatieven wil de financiële sector een boost geven aan de verduurzaming van onze samenleving. Hij beseft immers dat hij daarin een belangrijke rol kan spelen. Niet in het minst omdat hij goed is voor ongeveer 80% van de financiering van burgers en bedrijven.