Febelfin en Rode Kruis helpen minderjarige vreemdelingen zonder ouders de weg te vinden naar de bank

23 januari 2020 - 2 min leestijd

Vreemdelingen die in ons land aankomen, hebben de diensten van een bank nodig om zich volledig te kunnen integreren. Dat is ook het geval als zij nog minderjarig zijn en geen ouders hebben om op terug te vallen. Om bijvoorbeeld het loon van hun studentenjob of hun studietoelage te ontvangen, is een zichtrekening nodig.

In de praktijk rijzen er soms vragen over hoe zo’n bankrekening geopend en beheerd kan worden. Tijdens vijf infosessies geven Febelfin en het Rode Kruis daarom toelichting over de verschillende bankdiensten maar ook over de voogdij in het algemeen. De eerstvolgende sessie is voorzien in Brussel op vrijdag 24 januari.

Infosessies geven praktische info voor voogden

Kan een minderjarige zelf zijn geld beheren? Mag hij op zijn eentje een zichtrekening of een spaarrekening openen? Kan hij geld afhalen? En wat als hij of zijn voogd klachten heeft over de diensten van de bank?

Het zijn maar enkele van de vele vragen die Febelfin beantwoordt tijdens de infosessies die ze samen met het Rode Kruis opzet voor de voogden van minderjarige niet-begeleide vreemdelingen.

Die voogden begeleiden de minderjarigen in hun relatie met de bank. Sommige bankzaken kan de jongere zelf, voor andere is de tussenkomst van de voogd nodig. De infosessies bieden hier een klare kijk op en nemen een stuk onzekerheid weg voor zowel de jongeren als de voogd.

De info die Febelfin geeft, kadert in een bredere opleidingsdag van het Rode Kruis over de sociale rechten van de niet-begeleide minderjarige vreemdelingen.

De eerste gezamenlijke sessie vindt plaats op vrijdag 24 januari in Brussel. De andere sessies volgen de komende maanden.

De minderjarige vreemdelingen die zonder ouders in ons land aankomen, bevinden zich vaak in een moeilijke situatie. Een vlotte integratie helpt om een plek te vinden in de maatschappij. Toegang hebben tot bankdiensten is daar een essentieel onderdeel van. Daarom wil Febelfin deze jongeren en hun voogden uitleggen hoe ze makkelijk bij een bank terecht kunnen.
Karel Van Eetvelt, CEO Febelfin