Febelfin en Kamal Kharmach leren jongeren op speelse wijze hoe leuk de economie kan zijn

19 december 2022 - 7 min leestijd

Schoolvoorstellingen op maat, een TikTok kanaal en nieuw educatief materiaal over crypto’s om financiële geletterdheid van jongeren omhoog te krikken.

 

Uit een studie van onderzoeksbureau Indiville in samenwerking met Febelfin blijkt dat jongeren vragende partij zijn voor meer financiële informatie. Ze zijn vooral op zoek naar informatie over beleggen, op eigen benen staan en het aanvragen van een krediet. Om aan deze vraag te voldoen werkt Febelfin voortdurend aan nieuwe content om de financiële geletterdheid van jongeren omhoog te krikken.

Nationaal onderzoek van Febelfin i.s.m. onderzoeksbureau Indiville bij 2164 Belgen tussen 16 en 79 jaar oud, waarvan 746 tussen 16 en 30 jaar oud (maart 2022).

Zo startte Febelfin onlangs een nieuw TikTok kanaal boordevol ‘FinTok’ en is er nieuw gratis educatief materiaal voor leerkrachten en jongeren over crypto’s beschikbaar. Als kers op de taart realiseert Febelfin in samenwerking met TV-gezicht en docent Kamal Kharmach, schoolvoorstellingen met de naam ‘Economedy’. Via deze shows krijgen jongeren allerlei leuke wist-je-datjes mee over de werking van de economie.

 

Alles over geldzaken (die men niet op school leert)

 

Febelfin peilt op regelmatige basis naar de financiële geletterdheid van jongeren. Dat het niet zo goed gesteld is met hun financiële kennis, kon je al in vorige persberichten lezen. Hierbij nog enkele vaststellingen op een rijtje.

  • Meer dan zes op tien jongeren geeft aan (bijna) niets te weten over beleggen, het aanvragen van een krediet of pensioensparen.
  • Amper 37% van de jongeren is betrokken bij zijn geldzaken, wat een achteruitgang is in vergelijking met vorig jaar (44%). Slechts iets meer dan de helft van de jongeren zegt voldoende of iets te weten over budgetbeheer of dagelijkse financiële administratie.
  • De jongeren zijn vooral op zoek naar informatie over beleggen, op eigen benen staan en het aanvragen van een krediet.

Financiële basiskennis is echter essentieel om je geld goed te beheren en je vermogen verder op te bouwen. Daarom zet Febelfin al geruime tijd in op de ontwikkeling van educatief materiaal en nieuwe initiatieven onder jongeren om hen zoveel mogelijk hierin te ondersteunen.

Het is ook essentieel dat er voldoende ruimte wordt voorzien in het opleidingstraject van de jongeren. Financiële educatie van jongeren verhogen is een gedeelde verantwoordelijkheid, waarin naast de financiële sector, ook de overheid, het onderwijs en alle andere betrokken stakeholders een belangrijke rol dienen te spelen. Febelfin wil jongeren, maar ook het onderwijs, ondersteunen door hen de nodige tools aan te reiken. Objectieve informatie over geldzaken die men niet op school leert, op maat gemaakt én aansluitend op de leefwereld van de jongeren.

 

Tiktok verbetert de financiële geletterdheid van Gen Z

 

Om tegemoet te komen aan de gebrekkige financiële kennis van jongeren werd de vernieuwde website ‘Mijngeldenik.be’ onlangs gelanceerd en aangevuld met nieuwe content. Op die website belicht Febelfin verschillende aspecten van het dagelijkse financiële leven: betalen, de bank en kredieten, sparen en lenen, enz. Er zijn ook een reeks artikelen te vinden over het aankopen van een eerste woning. Dit is content die inspeelt op de vraag van jongeren naar meer informatie over lenen/krediet. Deze artikelen leggen in eenvoudige taal uit hoe je bijvoorbeeld begint aan het proces van het aankopen van een eigen woning, van het bepalen van het budget tot  het afsluiten van de lening. Daarbij wordt extra aandacht besteed aan het uitleggen van specifieke termen (zoals schuldsaldoverzekering, vaste/variabele rente…) die gepaard gaan bij dit proces.

Om deze content tot bij de jongeren te krijgen, heeft Febelfin een nieuw TikTok kanaal opgericht met info over allerhande topics zoals online fraude, crypto’s, digitale betalingen… Hierbij inspelend op nieuwe trends en boordevol informatieve weetjes.  Met succes, want de TikTok over ‘hoe je een bankkaart moet vernietigen’ ging viraal met 1,3 miljoen views.

Kant-en klare lesfiches en soap over crypto’s

 

Wat betreft beleggen heeft Febelfin in samenwerking met ED TV nieuw educatief materiaal ontwikkeld over crypto’s. De bedoeling is om jongeren het bos door de bomen te helpen zien en hen op een neutrale manier de do’s and dont’s van de cryptowereld mee te geven. Ze krijgen ook alternatieven op vlak van beleggen toegelicht.

Dit lesmateriaal sluit aan bij de eindtermen en werd opgemaakt in samenwerking met de Hogeschool Gent. Het materiaal bestaat enerzijds uit een 3-delige soap “Bits of coins” en anderzijds uit lesfiches voor de leerkrachten. In “Bits of coins” volgen we het verhaal van Jack, 17 jaar oud. Hij heeft een studentenjob als koerier maar wenst meer geld te verdienen. En hoe sneller, hoe beter natuurlijk. Jack ontdekt de cryptowereld maar raakt daardoor in de problemen. De leerkrachten kunnen de lesfiches kant-en-klaar gebruiken om het onderwerp in de klas te bespreken.

De doelgroep van dit educatief materiaal zijn jongeren van de 3e graad van het secundair onderwijs.

Febelfin is ervan overtuigd dat dit nieuw én gratis educatief materiaal leerkrachten zal helpen om jongeren op een interactieve manier te leren om waakzaam te blijven voor wat betreft crypto(beleggingen). Uit een onderzoek van Febelfin blijkt dat 1 op 5 jongeren in België crypto’s bezitten. Gezien de recente ontwikkelingen en het debat naar aanleiding van het VRT programma over de FIRE beweging, blijkt dat het nodig is om jongeren op een neutrale manier te informeren, en hen bewust te maken dat “snel geld verdienen” niet bestaat.

“Economedy”: hoe fun economie eigenlijk kan zijn

Febelfin is verheugd om een nieuwe samenwerking aan te kondigen met Kamal Kharmach. Kamal Kharmach is naast televisiefiguur en stand-upcomedian ook gefascineerd door alles wat met economie te maken heeft. Hij is docent bedrijfseconomie aan de Karel de Grote hogeschool en presentator van het VRT-programma “Andermans Zaken”. Hij heeft dan ook het perfecte profiel om de economie en de financiële wereld op een transparante en eenvoudige manier uit te leggen.

Met zijn show “Economedy” geeft Kamal een humoristische kijk op de economie. Hij wil jongeren laten kennismaken met hoe de economie werkt en bewijzen dat economie een boeiende, leuke en alomtegenwoordige materie is. De show zit boordevol wist-je-datjes en kan dus perfect als schoolvoorstelling op maat voor de jongeren worden gebruikt.

Kamal Kharmach: “Wat ik het leukste vind aan deze samenwerking, is dat Febelfin het mogelijk maakt dat ik jongeren over heel het land kennis kan laten maken met hoe leuk economie kan zijn. Dat zijn vaak shows die ik aan bedrijven geef. Maar dankzij de steun van Febelfin kunnen scholen  intekenen op dit aanbod. En dat daarbij ook nog een lessenpakket wordt voorzien, maakt het helemaal af.”

Karel Baert, CEO van Febelfin: “We zijn verheugd met deze nieuwe samenwerking. Economie en de financiële sector blijven vaak te abstract voor jongeren. Met deze nieuwe shows willen we aantonen dat economie en financiën dichter bij hun leefwereld aansluiten dan gedacht en dat een goede financiële basiskennis nodig is om je geld goed te beheren om zo een mooie toekomst uit te bouwen.”