Energiecrisis: 12.000 betalingsuitstellen voor woonkredieten toegekend

19 april 2023 - 3 min leestijd

In het najaar 2022 heeft de financiële sector een uniek engagement opgenomen om gezinnen zo goed mogelijk bij te staan en hen doorheen de energiecrisis te loodsen. Klanten die in financiële problemen zaten konden tot eind maart 2023 een betalingsuitstel van kapitaal aanvragen voor hun woonkrediet, indien aan bepaalde voorwaarden was voldaan.

In totaal werden 11.946 betalingsuitstellen toegekend, in een periode van 6 maanden. Febelfin licht de definitieve cijfers toe, nu de steunmaatregel van de banken in het kader van de energiecrisis officieel werd beëindigd.

De definitieve cijfers

• Na afloop van de steunmaatregel, eind maart, werden er in totaal voor 11.946 woonkredieten een betalingsuitstel toegekend, waarvan 70% (of 8.347) binnen het Febelfin kader
  • Voor 30% (of 3.600 kredieten) werd een betalingsuitstel toegekend buiten het Febelfin kader (=door oplossingen op maat aan te reiken)

In totaal werden dus bijna 12.000 betalingsuitstellen toegekend in 6 maanden tijd.

De cijfers tonen aan dat de banken hun engagement hebben vervuld gezien er zowel betalingsuitstellen binnen als buiten het Febelfin kader werden toegekend. Ongeveer 30% van alle betalingsuitstellen werd verleend buiten het Febelfin kader, en dus op individuele basis. Dit toont aan dat de banken paraat stonden om gezinnen bij te staan met een oplossing op maat.

Ademruimte van gemiddeld 470 euro per maand

Het gemiddeld bedrag van betaalpauze voor de getroffen gezinnen bedraagt 470 euro per maand. De gezinnen die een betalingsuitstel hebben gevraagd beschikken dus over een extra maandelijks bedrag tijdens 12 maanden waarmee ze bijvoorbeeld hun verhoogde energiefacturen of duurdere boodschappen kunnen betalen. Die maandelijkse financiële ‘buffer’ is voor hen dan ook meer dan welkom in deze moeilijke tijden.

Toch nog financiële problemen?

Aarzel niet om tijdig contact op te nemen met je bank.