Coronavirus: banken zetten plan op om burgers en ondernemers te ondersteunen

13 maart 2020 - 3 min leestijd

Aangepaste dienstverlening en steunmaatregelen beschermen Belgische bevolking en ondernemerswereld in deze moeilijke periode

 

De regering heeft gisteren een aantal bijkomende maatregelen getroffen om het coronavirus in ons land zo snel mogelijk in te dijken en kwetsbare personen zo goed mogelijk te beschermen. Ook de financiële sector neemt hierin volop zijn verantwoordelijkheid. Met de gepaste maatregelen wil hij iedereen – consument en onderneming – ondersteunen in deze moeilijke periode.

 

De bankkantoren blijven geopend maar de sector roept op om zo veel mogelijk bankverrichtingen digitaal uit te voeren en zo de rit naar het bankkantoor te vermijden. Mobiel bankieren, internetbankieren en digitale betalingen staan ter beschikking van iedereen en zijn perfect veilige manieren om vanop afstand te bankieren. Ondernemingen die moeilijkheden ondervinden door de huidige crisis, worden gevraagd contact op te nemen met hun bankier. Samen kunnen gepaste maatregelen worden gezocht om deze moeilijke periode financieel door te komen.

Ondernemers: praat erover met je bankier

 

In overleg met de overheid, wil Febelfin samen met haar leden gezonde bedrijven alle kansen geven om deze periode makkelijker te overbruggen. Wanneer deze  bedrijven getroffen zijn of verwachten dat ze in de nabije toekomst de negatieve impact van de crisis zullen voelen, wordt hun gevraagd om hun bank/kredietgever te contacteren en samen een gepaste oplossing te zoeken.

Vroegere crisisplannen, zoals naar aanleiding van de aanslagen in ons land en de daarop volgende lock-out, leren ons dat die oplossing bijvoorbeeld een aanpassing van de voorwaarden van de bestaande financiering (aanpassing van terugbetalingstermijnen, opschorting van terugbetaling van kapitaal, …) kan zijn, of het verschaffen - waar nodig - van bijkomende middelen.

De laatste jaren hebben de banken zich gevoelig versterkt zodat ze gemakkelijker crisisperiodes kunnen overbruggen en ook tijdens die moeilijke momenten hun rol in de economie kunnen blijven spelen.

Consumenten: ga zoveel mogelijk voor digitaal

 

De financiële sector wil de Belgische consument blijven ondersteunen met de financiële dienstverlening die hij gewend is. Wel neemt hij enkele maatregelen om ook de meer kwetsbare personen te beschermen. De bankkantoren blijven maximaal geopend, uiteraard rekening houdend met de instructies van de overheid rond openingsuren.

We  vragen echter om alleen naar het bankkantoor te komen als dat echt nodig is. Zeker als mensen virussymptomen hebben of in contact zijn geweest met potentieel zieke personen is dit afgeraden. De sector heeft de voorbije jaren aanzienlijke digitale investeringen gedaan waardoor de banken vandaag een divers palet aan mogelijkheden en kanalen hebben om dagelijkse bankverrichtingen makkelijk vanop afstand uit te voeren. Daarom zetten we de Belgische burgers aan om de komende weken hun verrichtingen zo veel mogelijk digitaal (mobiel bankieren, internetbankieren, digitaal betalen) te doen. Bancaire raadgevers zijn ter beschikking via chat of telefoon mocht dat nodig zijn.

Door het nemen van de bovenstaande maatregelen willen de banken de Belgische economie en de bevolking ten volle ondersteunen. Febelfin en haar leden blijven de situatie op de voet volgen.