Belgische banken begeleiden klanten in evolutie naar een meer digitale maatschappij

10 januari 2019 - 2 min leestijd

De Belgische klant voert vandaag heel wat bankzaken digitaal uit. Bovendien wil hij dat 24/24 en 7/7 kunnen doen. De banken stellen hun aanbod en kanalen hier dan ook op af. Dat betekent echter niet dat Febelfin voorstander is van een volledig cashloze samenleving.

Febelfin heeft de ambitie om verder te evolueren naar een meer doorgedreven digitaal bankieren. Ze wil de consument daarin zo goed mogelijk bijstaan en helpen bij het omgaan met de moderne betaalsystemen. Deze evolutie zal uit zichzelf leiden tot minder cashgebruik.

Digitalisering vergt investeringen

De transformatie naar een verdere digitalisering vergt grote investeringen. Er zijn zowel mensen als systemen nodig om ervoor te zorgen dat de klant kan blijven genieten van een veilige en performante dienstverlening, ook via de nieuwe digitale kanalen.

Toch liggen de bankkosten voor de consument in België bij de laagste van Europa. Dat is te danken aan een bankenlandschap met veel retailbanken en dus ook veel concurrentie. Het Prijzenobservatorium van de FOD Economie berekende dit jaar dat de gemiddelde zichtrekening in België minder dan 50 EUR kost per gezin. Bijvoorbeeld volgens de Franse vergelijkingssite Panorabanques.com is dat een groot verschil met Frankrijk. Daar loopt de gemiddelde kost op tot 194,30 EUR.

Banken zijn transparant

De Belgische consument kan in alle transparantie de kosten van zijn bankrekening nagaan via de websites van de banken en in de verkooppunten. Hij krijgt ook elk jaar een gedetailleerde afrekening van zijn bankkosten.

Bovendien kan hij via verschillende sites gemakkelijk bankkosten vergelijken. Zo kan hij gemakkelijk van bank veranderen als hij dat wil. Via de dienst Bankswitching gaat dat trouwens makkelijk en volledig gratis.

Febelfin is uiteraard steeds bereid om dit verder te bespreken met Test-Aankoop. Op korte termijn wordt een dialoog opgezet.