Belg betaalt digitaler tijdens corona en krijgt meer dan 230.000 keer betalingsuitstel (hypothecair en ondernemingskrediet)

15 mei 2020 - 3 min leestijd

Er tekenen zich twee duidelijke, financiële tendensen af tijdens coronacrisis:

 
  • crisis heeft aanzienlijke impact op de financiën van heel wat mensen: aanvragen tot betalingsuitstel blijven stijgen;
    • Banken verlenen meer dan 113.000 keer betalingsuitstel voor hypothecair kredieten;
    • Bij ondernemingen ligt het aantal verleende betalingsuitstellen momenteel op meer dan 122.000;
  • Belg betaalt vaker digitaal;
    • Sinds het uitbreken van de coronacrisis begin maart daalde zowel het aantal kaartbetalingen in een fysiek verkooppunt als het aantal cashafhalingen. Toch tekende de daling in kaartbetalingen zich minder sterk af dan de daling in cashafhalingen;
    • De laatste weken stijgen zowel de kaartbetalingen als de cashafhalingen opnieuw maar voorsprong kaartbetalingen blijft behouden;
  • Febelfin roept op om bij alle handelaars en verkooppunten zo veel mogelijk digitaal (via de kaart en de smartphone) te blijven betalen. Digitaal betalen - en zeker contactloos -  is bij uitstek de meest hygiënische en veilige manier om te betalen.

Banken ondersteunen economie in deze moeilijke tijden

 

De banken blijven consumenten, bedrijven en zelfstandigen die onder financiële druk staan door de coronacrisis volop ondersteunen. Zo verleenden ze de laatste anderhalve maand meer dan 113.000 betalingsuitstellen aan particulieren voor hun hypothecair krediet. Het totale onderliggende kredietvolume bedraagt 11,7 miljard euro of gemiddeld 103.000 euro per krediet.

De banken verleenden sinds 31 maart ook meer dan 122.000 keer uitstel van betaling voor ondernemingskredieten. Het gaat in totaal over een onderliggend kredietvolume van 19 miljard euro of gemiddeld 155.000 per krediet. Meer dan 80% van het aantal betalingsuitstellen wordt toegekend aan kmo’s en zelfstandigen.

Wie financiële problemen kent door de coronacrisis, wordt gevraagd zo snel mogelijk contact opnemen met zijn of haar bank. Samen kan naar de gepaste oplossingen worden gezocht.

Belg betaalt digitaler

 

Om de verspreiding van het coronavirus in te dijken, vragen handelaars en banken om zo veel mogelijk digitaal te betalen. Betalen met de kaart en de smartphone is dan ook een uiterst veilige en hygiënische manier om aankopen af te rekenen, en al helemaal als het contactloos gebeurt. De Belg lijkt zijn betaalgedrag hierop afgesteld te hebben.

Doordat een heel aantal winkels tot voor kort gesloten waren door de coronacrisis daalde het totale aantal kaartbetalingen in een fysiek verkooppunt gedurende enkele weken. De daling van het aantal geldafhalingen zette zich echter nog sterker door. De laatste weken stijgen zowel de kaartbetalingen als de geldafafhalingen opnieuw maar de kaartbetalingen behouden hun voorsprong.

Dit lijkt erop te wijzen dat de Belg momenteel vaker de kaart bovenhaalt dan dat hij of zij cash betaalt.

Febelfin roept alvast op om zo veel mogelijk digitaal (via de kaart en de smartphone) te blijven betalen, ook nu de meeste winkels opnieuw de deuren hebben geopend en contactberoepen terug zullen opstarten.

Deze cijfers zijn ook terug te vinden in de coronamonitor.