Bankkantoren blijven enkel op afspraak open tijdens afbouw quarantainemaatregelen

28 april 2020 - 2 min leestijd

Op afstand bankieren blijft de norm

Vorige week vrijdag communiceerde de overheid haar exitplan om de huidige quarantainemaatregelen af te bouwen tijdens de coronacrisis. Op maandag 4 mei zouden bedrijven progressief kunnen heropstarten, vanaf 11 mei volgen de winkels. Voor de banken verandert er niets: klanten kunnen op afspraak terecht in hun bankkantoor voor noodzakelijke verrichtingen. Digitaal bankieren blijft de norm.

In de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus hebben de Belgische banken half maart besloten om enkel nog klanten op afspraak te ontvangen voor noodzakelijke verrichtingen (bv. een overschrijving die de limiet van digitaal bankieren overschrijdt) en dit - voor de meeste banken - op werkdagen tussen 9u en 12u.

Zowel in de week als in het weekend zijn zij echter beschikbaar om hun klanten telefonisch of per chat te woord te staan.

Ook digitaal bankieren (mobiel bankieren en internetbankieren) en digitaal betalen blijven perfect mogelijk, op alle momenten van de dag.

De bankautomaten blijven echter operationeel, met respect voor social distancing. Het aantal personen dat zich in de selfbankingruimte en het bankkantoor mag bevinden is dus beperkt.

Gezien de hogere hygiënegraad en dus beperkt besmettingsgevaar blijft digitaal betalen sterk aangeraden.

Na 4 mei blijft deze werkwijze behouden, om de veiligheid en gezondheid van zowel klanten als bankmedewerkers te kunnen garanderen. Dit wordt voortdurend geëvalueerd in functie van de situatie.

Mogelijks worden de uren waarop klanten kunnen langskomen op afspraak uitgebreid. Dit zal bekeken worden per bank. Deze uren zijn te raadplegen op de site van de bank of kunnen telefonisch opgevraagd worden.