Banken verlenen op 3 weken tijd meer dan 160.000 betalingsuitstellen aan particulieren en bedrijven

24 april 2020 - 3 min leestijd

Betalingsuitstel Particulieren en bedrijven: update cijfers

Drie weken na de bekendmaking van de maatregelen voor betalingsuitstel blijven particulieren en bedrijven in groten getale een beroep doen op de banken. Ter herinnering, particulieren kunnen een uitstel van betaling aanvragen voor hun woonkrediet gedurende maximaal zes maanden als ze aan bepaalde voorwaarden voldoen. Levensvatbare bedrijven en zelfstandigen kunnen uitstel van kapitaalbetaling krijgen tot en met 31 oktober 2020. Voor bedrijven die in betalingsmoeilijkheden komen zijn er bijkomende kredieten mogelijk.

De cijfers

Op 22 april hadden de banken meer dan 66.000 particulieren een uitstel van betaling voor hun woonkrediet toegekend.

Het gaat in totaal over een onderliggend kredietvolume van 6,9 miljard euro of 104.000 euro per krediet.

Meer dan 96.000 keer werd uitstel van betaling verleend voor ondernemingskredieten. Het gaat in totaal over een onderliggend kredietvolume van 13,8 miljard euro of 142.000 euro per krediet bij bedrijven.

De toekomst

De banken verwachten ook in de komende weken en maanden vragen over betalingsuitstel en nieuwe bedrijfskredieten. Deze aanvragen worden steeds zo snel mogelijk behandeld. De bancaire sector roept particulieren en ondernemers op om snel met hun bank contact op te nemen wanneer betaalproblemen dreigen. De banken staan klaar om hen te helpen met raad en daad.

Een overzicht van de cijfers kan gevonden worden in de Coronamonitor.