Aantal instantoverschrijvingen overschrijdt de kaap van 75 miljoen

3 maart 2021 - 4 min leestijd

1 jaar na lancering tonen instantoverschrijvingen zich steeds populairder

75 miljoen: dat is het aantal instantoverschrijvingen dat we met z’n allen de voorbije 12 maanden hebben gedaan. Sinds de lancering op 4 maart vorig jaar nam de instantoverschrijving (het geld staat binnen de 5 seconden op de rekening) een hoge vlucht. Nu al gebeurt 1 overschrijving op 7 instant.

• 18 banken verwerken instantoverschrijvingen, goed voor meer dan 90% van alle betaalrekeningen in ons land. Hun aantal zal verder stijgen in 2020.
  • 14% van alle individuele overschrijvingen zijn vandaag al instant.
  • De instantoverschrijvingen lijken stilaan een alternatief voor cash en cheques te vormen.
  • Eind dit jaar wordt het bij meerdere banken mogelijk om instantoverschrijvingen te doen binnen heel Europa.
  • Het grote voordeel van instantoverschrijvingen: geld gaat direct van de rekening van de betaler maar staat ook meteen op de rekening van de ontvanger.

Het geheim achter dit succes? Het grote aantal banken dat instantoverschrijvingen aanbiedt en het feit dat overschrijvingen bij enkele banken standaard instant gebeuren. De cijfers doen vermoeden dat instantoverschrijvingen op termijn kunnen uitgroeien tot het nieuwe normaal. En dat is goed nieuws voor de consument én de handelaar.

Met instantoverschrijvingen kunnen klanten van de deelnemende banken 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 geld overschrijven. Het geld staat pijlsnel – in principe binnen de vijf seconden – op de rekening van de begunstigde. België was in maart 2019 een van de eerste Europese landen om instantoverschrijvingen te introduceren bij het grote publiek.

De instantoverschrijvingen in cijfers

Op 1 jaar tijd werden 75 miljoen instantoverschrijvingen uitgevoerd in ons land. Zowat 14% van alle overschrijvingen gebeurt vandaag instant. Of met andere woorden: 1 overschrijving op 7. Het gemiddelde bedrag van een instantoverschrijving in 2019 bedroeg 479,23 euro.

De opmars van het aantal instantoverschrijvingen gaat in eerste instantie ten koste van het aantal gewone overschrijvingen. Maar sinds kort overstijgt de stijging van het aantal instant overschrijvingen de daling van de standaard overschrijvingen. Mogelijks worden ook cashbetalingen en cheques stilaan vervangen door een instantoverschrijving.

Het delen van een restaurantbezoek met vrienden of het betalen van een aankoop op een rommelmarkt? Met een instantoverschrijving staat het geld binnen de 5 seconden op de rekening van de begunstigde. Een grote troef voor zowel de koper/betaler als de verkoper/begunstigde.

Steeds meer banken springen op de kar

Meer dan 90% van de betaalrekeningen in België kan een instantoverschrijving ontvangen. Heel wat banken verwerken de overschrijvingen dan ook. En de lijst blijft aangroeien:

Lijsten met deelnemende banken Toon minder informatie
  • AION

• Argenta

• AXA Bank

• Bank de Kremer

• Bank J. Van Breda & C°

• Bank Nagelmackers

• Belfius Bank

• Beobank

• BNP Paribas Fortis

• bpost bank

• CBC Banque

• CPH Banque

• Crelan

• Europabank

• Fintro

• Hello bank!

• ING België

• KBC Bank

• KBC Brussels

• vdk bank

Wie klant is bij deze banken kan instantoverschrijvingen ontvangen en mogelijk ook uitvoeren.

Elk van deze banken biedt instantoverschrijvingen op haar eigen manier aan. Bij de ene is dat een apart product tegen betaling, bij de andere zitten de instantoverschrijvingen standaard en zonder bijkomende kosten in een pakket.

De instantoverschrijving gaat internationaal

Bij de lancering van de instantoverschrijvingen in België vorig jaar werd gekozen voor een gefaseerde aanpak. Hoewel dit bij enkele banken toch het geval is, zijn instantoverschrijvingen in principe niet mogelijk buiten de eigen landsgrenzen. Maar vanaf eind dit jaar komt daar verandering in: instantoverschrijvingen uitvoeren en ontvangen zal dan ook meer en meer kunnen naar en vanuit de rest van Europa.