Phishing: fraudeurs gebruiken nieuwe communicatiekanalen

22 januari 2018

Geef nooit uw bancaire codes door!

Het uitsturen van phishing e-mails is al jarenlang een veelgebruikte techniek door fraudeurs om potentiële slachtoffers te benaderen en op te lichten. Recent merken we dat zij nieuwe communicatiekanalen gebruiken zoals Facebook en WhatsApp. Waakzaam zijn is de boodschap: geef uw bancaire codes nooit door. Op die manier sluit u zelf de deur voor phishing!

Phishing: wat en hoe?

Bij phishing sturen fraudeurs meestal een e-mail in naam van een bank of een andere officiële instelling (zoals de politie of een federale overheidsdienst) om het vertrouwen van hun slachtoffer te winnen.

Fraudeurs blijven echter inventief en creatief uit de hoek komen om hun potentiële slachtoffers te benaderen. Ze gebruiken nieuwe communicatiekanalen zoals Facebook en WhatsApp en diversifiëren hun boodschap.

Zo sturen ze in naam van warenhuizen en winkelcentra berichten uit met daarin grote kortingen of wedstrijden.

Een andere beproefde techniek is het misbruiken van online zoekertjes. Verkopers op bv. een tweedehandssite worden daarbij gecontacteerd door “geïnteresseerde kopers”.

Die zogezegde kopers zijn in werkelijkheid fraudeurs. Ze vragen hun slachtoffer om - ter controle - een minimaal bedrag op hun rekening over te schrijven, alvorens ze zelf het gevraagde koopbedrag overschrijven. Vaak gaat het om maar 0,01 EUR. Om die overschrijving te kunnen doen, sturen de fraudeurs een WhatsApp bericht met daarin een link die leidt naar een valse website.

Op die website wordt gevraagd naar:

  • een kaartnummer
  • de codes die gegenereerd worden via de kaartlezer bij het internetbankieren

Zodra de fraudeurs deze betaalgegevens hebben, kunnen ze zich aanmelden in de banktoepassing van hun slachtoffer en frauduleuze overschrijvingen uitvoeren.

Hoe zich wapenen tegen phishing?

De voornaamste tip om niet in de val van een fraudeur te trappen, is en blijft: deel uw bancaire codes nooit. Deze zijn strikt geheim.

Wanneer een consument iets online verkoopt, moet hij enkel zijn rekeningnummer doorgeven aan de koper. Worden er andere gegevens gevraagd, dan is de kans groot dat hij wordt opgelicht. 

Wanneer een consument een betaling wenst uit te voeren, is het ook belangrijk dat hij steeds naar de officiële betaalkanalen van zijn bank surft en nooit gebruik maakt van een link die hem wordt toegestuurd.

Consumenten die zich toch hebben laten misleiden, nemen best zo snel mogelijk contact op met hun bank en Card Stop (via het nummer 070 344 344) om hun bankkaart en/of rekening te laten blokkeren. Ook raden wij aan om een klacht in te dienen bij de politie.

Meer informatie

Voor meer inlichtingen kunt u terecht bij Isabelle Marchand, woordvoerster van Febelfin, via press@febelfin.be of op het centrale persnummer 02 507 68 31. 

Meer info over de verschillende fraudetechnieken vindt u op www.safeinternetbanking.be.

Meer over: