Opgelet voor nieuwe phishinggolf! Wat kunt u doen?

02/03/2018

Er worden opnieuw valse e-mails verstuurd in naam van verschillende banken. Daarin wordt u gevraagd op een link te klikken en uw bancaire codes door te geven. Die berichten worden echter niet door de echte bank in kwestie verspreid, maar het zijn phishingberichten.

Wat is phishing?

Via phishing proberen fraudeurs uw persoonlijke gegevens en bancaire codes te achterhalen. Om uw vertrouwen te winnen, doen ze zich voor als uw bank of een andere officiële instelling. 

In die e-mail staat een link die leidt naar een valse website. Daar moet het slachtoffer zijn bancaire codes ingeven. Dat kunnen de codes of paswoorden zijn waarmee hij aanmeldt om te internetbankieren en zijn betalingen te ondertekenen, maar ook de cijferreeks die bij internetbankieren door zijn kaartlezer wordt gegenereerd of de pincode van zijn bankkaart.

Met deze codes kunnen fraudeurs inloggen op de echte internetbanking website van de bank en zo frauduleuze betalingen invoeren en ondertekenen.

Trap niet in de val!

De voornaamste tip eerst: deel uw bancaire codes nooit en stuur uw bankkaarten nooit op. Uw bank vraagt nooit zelf naar uw pincode en vraagt u ook nooit via e-mail, telefoon of sociale media naar uw codes voor internetbankieren.

Ook volgende richtlijnen zorgen ervoor dat u fraudeurs geen kans geeft:

  • Ga niet in op de vraag uit de e-mail. Dit geldt voor zowel het klikken op een link, het doorgeven van persoonlijke informatie als het opsturen van uw bankkaart.
  • Verwijder de e-mail onmiddellijk.
  • Klik nooit door op de link. Die kan malware bevatten en uw pc infecteren. Malware is een verzamelnaam voor allerlei soorten kwaadaardige en schadelijke software. Ongevraagd en onopgemerkt slaagt die erin zich op uw computer te installeren.
  • U kunt de phishing mail doorsturen naar phishing@domeinnaam-van-de-bank.be (of .com) en naar verdacht@safeonweb.be

Alle informatie over phishing kunt u vinden op www.safeinternetbanking.be

Meer over: