Nieuws

  • 23 november 2017

    Met de opkomst van digitale platformbedrijven zoals Alibaba en Amazon die zich richten op de meest winstgevende activiteiten van de bankwaardeketen komen de banken wereldwijd voor een nieuw uitdaging te staan. Dat blijkt uit het verslag van McKinsey “Remaking the bank for an ecosystem world”.

  • 23 oktober 2017

    De Digitale Week is al een paar dagen op gang getrokken. Op heel wat plaatsen in Vlaanderen en Wallonië kunnen mensen hun digitale vaardigheden bijschaven of genieten van een portie digitale cultuur.

  • 5 oktober 2017

    Michel Vermaerke nam maandagavond afscheid van Febelfin. Na meer dan 12 jaar aan het hoofd van de Federatie gaf hij de fakkel door aan Karel Van Eetvelt. Samen met Febelfin voorzitter Johan Thijs zal Karel het “nieuwe” Febelfin vormgeven. 

  • 31 augustus 2017

    Karel Van Eetvelt wordt vanaf 1 oktober 2017 de nieuwe CEO van Febelfin en de Belgische Vereniging van Banken en Beursvennootschappen (BVB). Zijn taak zal erin bestaan om als nieuwe CEO van Febelfin en de BVB toekomstgerichte organisaties te maken. De financiële sector staat voor grote uitdagingen en veranderingsprocessen. De organisatie zal meer dan ooit klaar moeten staan om de sector daarin bij te staan en een omgevingskader te creëren dat een duurzame toekomst mogelijk maakt. 

  • 30 juni 2017

    Febelfin juicht de publicatie toe van de gedragscode “Foreign Exchange (FX) Global Code of Conduct”, die werd gepubliceerd op 25 mei 2017. De nieuwe regels werden uitgewerkt door de Foreign Exchange Working Group (FXWG), een werkgroep die werd opgericht door de Bank voor Internationale Betalingen (BIB).

  • 24 mei 2017

    De Vlaamse 15-jarigen behoren tot de beste leerlingen van de klas als het gaat om financiële geletterdheid. Op een totaal van 15 landen wereldwijd wisten de Vlaamse leerlingen een tweede plaats te bekleden. Enkel de Chinese regio’s Beijing-Shanghai-Jiangsu-Guangdong deden nog beter. Dat blijkt uit de tweede editie van het PISA-onderzoek van de OESO.

  • 22 mei 2017

    Het voorbije jaar kreeg Ombudsfin 3.421 klachten en 74 vragen voor informatie. 3.212 dossiers werden ingediend door consumenten tegenover 283 door ondernemingen. Voor de klachten die ontvankelijk en gegrond werden verklaard, kon Ombudsfin vooral bij de consumentendossiers een oplossing uitwerken: 91,84% van alle ontvankelijke klachten kreeg een minnelijke oplossing. Bij de ondernemingen daalde dat tot 30%. Dat staat te lezen in het jaarverslag van Ombudsfin.

  • 3 mei 2017

    Belgen vinden de banken-verzekeraars relatief aantrekkelijke werkgevers. Van alle sectoren waar ze graag zouden werken, zetten ze de financiële sector op een achtste plaats. De sector scoort vooral goed op de onderdelen “balans privé-werk” en “financiële gezondheid”. De Belgen belonen de financiële sector hierop tweemaal met een tweede plaats. Dat blijkt uit het Employer Brand Research 2017 van Randstad.

  • 28 april 2017

    Ongeveer 2/3e van de Belgen vertrouwt het advies van zijn bank als hij daar aanklopt voor een vraag over zijn spaargeld, een lening of beleggingen. Vooral oudere personen dichten hun banken het nodige vertrouwen toe. Bij de jongere generaties kalft dit vertrouwen dan weer af. Dat blijkt uit de Grote Geldenquête van het weekblad Knack, dat de enquête heeft uitgevoerd samen met Beobank en onderzoeksbureauKantar TNS.

  • 20 april 2017

    De banksector is al een tijdje in volle beweging. Technologische evoluties, lage intrestvoeten en een strenge reglementering dwingen banken tot nieuwe businessmodellen. Nieuwe kanalen bieden bankklanten meer toegankelijkheid en flexibiliteit. En de klant, die wordt er beter van. Wij hadden een gesprek met Wien De Geyter, secretaris-generaal van Febelfin over de nieuwe mogelijkheden die artificiële intelligentie en robo-advies voor de banksector biedt.

Pagina's