3 min leestijd

Febelfin coronamonitor: de laatste evoluties in beeld

  • Belgische banken blijven gezinnen en ondernemingen ondersteunen, ook - en vooral - tijdens de coronacrisis.
    Ze verleenden de voorbije weken:
    • 133.439 betalingsuitstellen voor ondernemingskredieten
    • 4.342 betalingsuitstellen voor consumentenkredieten
    • 122.393 betalingsuitstellen voor hypothecaire kredieten
  • Wie financiële problemen heeft door de coronacrisis en betalingsuitstel wil aanvragen, wordt gevraagd zo snel mogelijk contact op te nemen met zijn of haar bank. De  verschillende contactpunten bij de banken staan hier opgelijst.
  • De Belg heeft zich meer digitale betaalgewoontes aangemeten tijdens de coronacrisis en lijkt die aan te houden. 
  • Nu heel wat coronamaatregelen sterk versoepeld zijn en de meeste handelaars en verkooppunten opnieuw open zijn, roept Febelfin op om zo veel mogelijk digitaal (via de kaart en de smartphone) te blijven betalen. Een digitale - en zeker contactloze -  betaling is bij uitstek de meest hygiënische en veilige manier om te betalen.

Gezinnen en ondernemingen kunnen beroep doen op bancaire steun

De banken blijven consumenten, bedrijven en zelfstandigen die onder financiële druk staan door de coronacrisis volop ondersteunen.

Sinds 31 maart 2020 verleenden ze 122.393 betalingsuitstellen aan particulieren voor hun hypothecair krediet. Het totale onderliggende kredietvolume bedraagt 12,9 miljard euro of gemiddeld 105.137 euro per krediet.

Sinds 20 mei kunnen particulieren ook betalingsuitstel aanvragen voor hun consumentenkrediet. Een dergelijk uitstel werd 4.342 keer verleend voor een onderliggend kredietvolume van 86,9 miljoen euro euro.

Wat bedrijven betreft, verleenden de banken sinds 31 maart 133.439 keer uitstel van betaling voor ondernemingskredieten. Het gaat in totaal over een onderliggend kredietvolume van 22,5 miljard euro of gemiddeld 168.802 euro euro per krediet. Meer dan 80% van het aantal betalingsuitstellen wordt toegekend aan kmo’s en zelfstandigen.

Wie financiële problemen kent door de coronacrisis en betalingsuitstel wil aanvragen, wordt gevraagd zo snel mogelijk contact opnemen met zijn of haar bank. Via deze link zijn de verschillende contactpunten bij de banken terug te vinden.

Ook Febelfin heeft een eigen contactpunt voor algemene vragen over het betalingsuitstel of eventuele vragen bij het antwoord van de eigen bank. Meer info is hier terug te vinden.

evolutie geldafhalingen 26/06.2020

Belg betaalt digitaler

Sinds het uitbreken van de coronacrisis hebben handelaars en banken gensensibiliseerd om zo veel mogelijk digitaal te betalen. Betalen met de kaart en de smartphone is dan ook een uiterst veilige en hygiënische manier om aankopen af te rekenen, en al helemaal als het contactloos gebeurt. De Belg stelde zijn betaalgedrag hierop af en lijkt deze nieuwe digitale gewoonte ook aan te houden.

Onderstaande grafiek lijkt erop te wijzen dat de Belg nog steeds vaker de kaart bovenhaalt dan dat hij of zij cash betaalt.

Febelfin roept alvast op om zo veel mogelijk digitaal (via de kaart en de smartphone) te blijven betalen, ook nu de meeste handelaars en verkooppunten opnieuw de deuren hebben geopend.

Deze cijfers zijn ook terug te vinden in de coronamonitor.

go to top