5 min leestijd

Banken blijven consumenten en particulieren ondersteunen

  • Er tekenen zich twee duidelijke, financiële tendensen af tijdens coronacrisis:
    • Belg past betaalgedrag aan;
    • crisis heeft aanzienlijke impact op de financiën van heel wat mensen: aanvragen tot betalingsuitstel blijven stijgen.
  • Daling van aantal kaartbetalingen in een fysiek verkooppunt tekent zich minder sterk af dan daling cashafhalingen: dit wijst erop dat mensen hun aankopen momenteel liever digitaal betalen.
  • Contactloos betalen kent boost na optrekken limieten: 29% van alle kaartbetalingen gebeurt contactloos.
  • Vanaf 11 mei 2020 versoepelen de quarantainemaatregelen en openen alle winkels opnieuw de deuren. Febelfin roept op om zo veel mogelijk digitaal (via de kaart en de smartphone) te blijven betalen. Digitaal betalen - en zeker contactloos -  is bij uitstek de meest hygiënische en veilige manier om te betalen.
  • Financiële sector blijft consumenten, bedrijven en zelfstandigen die onder financiële druk staan door de coronacrisis volop ondersteunen. Enerzijds door het verlenen van betalingsuitstel (consumenten, bedrijven en zelfstandigen) op bestaande kredieten, anderzijds door het toekennen van nieuwe kredieten (bedrijven).
    • Banken verleenden meer dan 107.000 keer betalingsuitstel voor hypothecair kredieten.
    • Bij ondernemingen ligt dat cijfer momenteel op meer dan 116.000 betalingsuitstellen. Bovendien werden er meer dan 20.000 nieuwe kredieten toegekend voor een bedrag van meer dan 4,5 miljard euro in de maand april.

Banken ondersteunen economie in deze moeilijke tijden

De banken blijven consumenten, bedrijven en zelfstandigen die onder financiële druk staan door de coronacrisis volop ondersteunen. Zo verleenden ze de laatste vijf weken - sinds de inwerkingtreding van het charter op 31 maart 2020 - meer dan 107.000 betalingsuitstellen aan particulieren voor hun hypothecair krediet. Het totale onderliggende kredietvolume bedraagt 11 miljard euro of gemiddeld 102.500 euro per krediet.

Zij verleenden sinds 31 maart ook meer dan 116.000 keer uitstel van betaling voor ondernemingskredieten. Het gaat in totaal over een onderliggend kredietvolume van 18 miljard euro of gemiddeld 153.000 per krediet. Meer dan 80% van het aantal betalingsuitstellen wordt toegekend aan kmo’s en zelfstandigen.

Daarnaast ondersteunden de banken de Belgische economie door sinds begin april 4,5 miljard aan nieuwe kredieten te verlenen. Ze hielpen zo heel wat ondernemers het hoofd boven water te houden. Dit realiseerden ze door 20.800 nieuwe kredieten aan bedrijven (met en zonder staatsgarantie) te verstrekken. Er werden 17.879 kredieten verleend aan kmo’s (inclusief zelfstandigen) en 2.898 kredieten aan grote ondernemingen.

De kredietverlening is in maart en april 2020 in vergelijking met vorig jaar stabiel gebleven.Samen met de ondernemers bekijken de banken de actuele situatie, de evolutie en de gevolgen van deze crisis. Bij het verstrekken van nieuwe kredieten bekijken ze elke aanvraag dus individueel. We stellen vast dat de historische goedkeuringsgraad van ongeveer 95% in huidige corona omstandigheden van toepassing blijft.

De cijfers over de betalingsuitstellen en de nieuwe kredieten geven aan dat de banken gehoor geven aan de oproep van minister van Financiën Alexander De Croo om de kredietkraan open te houden voor wie in financiële moeilijkheden dreigt te komen door de coronacrisis. De financiële sector wil zijn rol in de economie blijven spelen, ook - en zelfs vooral - in deze uitzonderlijke tijden.

Wie financiële problemen kent door de coronacrisis, wordt gevraagd zo snel mogelijk contact opnemen met zijn of haar bank. Samen kan naar de gepaste oplossingen worden gezocht.

Evolutie kaartbetalingen en geldafhalingen
Bron: Febelfin en Worldline (issuing)

Belg betaalt digitaler

Om de verspreiding van het coronavirus in te dijken, vragen handelaars en banken om zo veel mogelijk digitaal te betalen. Betalen met de kaart en de smartphone is dan ook een uiterst veilige en hygiënische manier om aankopen af te rekenen, en al helemaal als het contactloos gebeurt. De Belg heeft inmiddels zijn betaalgedrag hierop afgesteld.

Het aandeel van contactloze kaartbetalingen kent een enorm sterke stijging. Sinds de verhoging van de limieten op 14 april wordt meer dan 1 op de 4 kaartbetalingen (29%) contactloos afgehandeld. Dit betekent een verdubbeling in vergelijking met februari van dit jaar (16%).

Doordat een heel aantal winkels tot nu toe gesloten waren tijdens de coronacrisis daalde het totale aantal kaartbetalingen dat in een fysiek verkooppunt gebeurde wel. De daling van het aantal geldafhalingen zette zich echter nog sterker door. Dit lijkt erop te wijzen dat de Belg momenteel vaker de kaart bovenhaalt dan dat hij of zij cash betaalt. Febelfin roept alvast op om zo veel mogelijk digitaal (via de kaart en de smartphone) te blijven betalen, zeker wanneer alle winkels vanaf 11 mei opnieuw de deuren mogen openen.

Deze cijfers zijn ook terug te vinden in de coronamonitor.

go to top