3 min leestijd

De files in ons land worden er niet bepaald korter op. Met de steun van de Belgische Leasingvereniging (BLV) onderzocht het Brussels Studies Institute onder andere de impact van bedrijfswagens op het milieu en het verkeer.

De Belgische leasingsector erkent zijn verantwoordelijkheid en denkt na over nieuwe mobiliteitsoplossingen en alternatieven voor de bedrijfswagen. Volgens de sector is er echter wel een overgangsperiode nodig om de verschuiving naar deze nieuwe en alternatieve oplossingen doordacht aan te pakken.

Fietsers
Onze sector ziet vooral veel mogelijkheden in mobiliteit als een dienstverlening.
Belgische Leasingvereniging

Mobiliteit wordt dienstverlening

De leasingsector ziet vooral veel mogelijkheden in “mobility as a service”. Het doel van dat concept is de dagelijkse mobiliteit beter te organiseren door verschillende vervoersmiddelen te combineren.

Het is een verschuiving van het model waarbij we persoonlijk eigenaar zijn van ons transportmiddel naar een combinatie van verschillende vervoersdiensten, zowel openbaar als privé. Openbaar vervoer, fietsverhuur, taxidiensten, auto(deel)diensten enz. kunnen worden gebundeld in één dienst.

Ook in zo’n systeem zien de leasingmaatschappijen een rol voor hun weggelegd. Zo kunnen ze onder andere auto’s leasen aan autodeelbedrijven. De sector onderzoekt welke rol ze hierin kan spelen en volgt de mobiliteitsoplossingen vanuit de deeleconomie mee op.

Performanter openbaar vervoer

Leasingmaatschappijen financieren niet alleen bedrijfswagens, maar ook vrachtwagens, bussen, machines en gebouwen. Zo draagt de sector in belangrijke mate mee aan de vernieuwing van bussen voor het openbaar vervoer, waar ook de hybride en elektrische alternatieven in de lift zitten.

Dankzij leasing kunnen openbare vervoersmaatschappijen betere en nieuwere transportmiddelen inzetten. Niet onbelangrijk, willen we de autogebruikers overtuigen om hun wagen in te ruilen voor bus of trein.

Meest milieuvriendelijke wagenpark

Bovendien zijn de leasingwagens die de sector vandaag ter beschikking stelt de meest milieuvriendelijke wagens op de markt. De korte looptijd van leasingovereenkomsten (4 jaar) zorgt ervoor dat de gemiddelde leeftijd van een leasingwagen slechts 1,5 jaar is, terwijl een privéwagen gemiddeld 9 jaar oud is.

Daarnaast stelt de Belgische leasingvereniging vast dat de dieselwagens in het leasingwagenpark terrein verliezen aan elektrische, benzine- en hybride wagens. Het leasingwagenpark telt dus ook steeds meer milieubewuste wagens met een lagere CO2-uitstoot.

go to top