6 min leestijd

Troeven van de sector te weinig gekend

Een job veroveren in de financiële sector? Uit de Employer Brand Research 2020 van Randstad blijkt dat dat niet echt top of mind is bij de Belg. Na twee moeizame jaren is de financiële sector erin geslaagd om twee plaatsen te winnen in de rangschikking van aantrekkelijkste sectoren, maar daarmee valt hij nog altijd buiten de top tien.

Hoe aantrekkelijk een werkgever overkomt, heeft te maken met een combinatie van verschillende criteria. Loon en voordelen blijven natuurlijk helemaal bovenaan staan. Maar dat is niet langer het enige criterium dat meespeelt bij de keuze van een werkgever: werksfeer, werkzekerheid en balans tussen werk en privé leggen bijvoorbeeld ook gewicht in de schaal. Op een zesde plaats staan toekomstperspectieven. Bij de min-25-jarige respondenten weegt dat criterium zelfs het zwaarst door (44%).

https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/s3-be-prd-prd-randstad-static/marketing/Randstad-employer-brand-2020.pdf

Wien De Geyter, voorzitster van Febelfin Academy en secretaris-generaal van Febelfin: “Onze sector is volop in verandering, denk maar aan de digitalisering. Maar hoe groot die digitale druk ook is, mensen blijven de sleutel van onze toekomst. Nieuw talent met een kritische en innovatieve geest is broodnodig. De krappe arbeidsmarkt maakt het echter moeilijk om dat talent aan te trekken. Nochtans bieden wij datgene wat talent nodig heeft, zoals opleidingen om te groeien in de job en een omgeving waarin mensen hun ding kunnen doen. Ook jongeren krijgen alle kansen op een mooie job vol voldoening en toekomstperspectieven. Die ambitie moeten we hen tonen, want het is belangrijk dat zij weten wat er allemaal mogelijk is in onze sector, op het moment dat ze een studiekeuze maken of de arbeidsmarkt opgaan. Febelfin Academy is al een hele tijd de partner bij uitstek voor training van bestaand talent in de sector. Met de steun van de sociale partners uit de financiële sector nemen we nu initiatief om ook in te zetten op nieuw talent. ”

Campagne als eye opener

Vandaag lanceert Febelfin Academy – met de steun van Febelfin – een grootschalige awarenesscampagne om jongeren (17 tot 25 jaar) te tonen waar ze hun potentieel kunnen inzetten binnen de sector, hoe ze mee kunnen bouwen aan de uitdagende toekomst. Vandaar de toepasselijke oproep: ‘Be the next generation of finance’.

Ann Vanlommel, managing director van Febelfin Academy: “De campagne ontkracht clichés à la ‘bankieren is old school’ of ‘bankiers zijn gewoontjes’. De focus ligt op de vele mogelijkheden van onze sector. Op de interessante, nieuwe rollen die er voor jongeren zijn. Ze krijgen een antwoord op hun vragen: Welke competenties heb ik nodig? Welke jobs zijn mogelijk? Hoe kan ik me verder ontwikkelen? Alle informatie is op hun maat gemaakt.”

Handige test en inspirerende verhalen

Social media posts trekken de aandacht en leiden jongeren naar de website www.nextgenerationoffinance.be. Daar vinden ze informatie over vijf functies waar ze naartoe kunnen werken. Welke functie het best past bij hun interesses? Dat komen ze snel te weten via een laagdrempelige, interactieve test: ‘The 5 filters of finance’.

Omdat echte verhalen nog meer zin geven, kunnen de jongeren na afloop van de test een interview bekijken met een jonge bankier die dat soort job doet.

De komende maanden zullen er op de website nog meer video’s verschijnen, waarin experten uitleggen hoe de sector zich ontwikkelt en vernieuwt. Al die info moet jongeren tonen hoe veelzijdig de financiële sector is. Met de nodige ambitie en de wil om levenslang te leren, kunnen ze er een mooie loopbaan uitbouwen.

Customer Journey Specialist, Business & Planning Analyst, Risk Officer, Relationship Manager en Product Expert.

In de huid van een echte bankier

Een tweede luik van de campagne is gericht op hogeschoolstudenten uit de bachelor Bank- en Financiewezen. Voor hen is er de ‘Fin Competition’, een gloednieuw concept om hen echt te laten proeven van het reizen en zeilen in de financiële sector.

Vijftien campussen van dertien Belgische hogescholen nemen deel aan de wedstrijd. Het gaat om bijna 400 studenten. Tussen begin oktober en midden november houdt elke hogeschool een eigen competitie. Sluitstuk is de nationale finale op 27 november: de beste teams van elke school nemen het dan tegen elkaar op.

In teams van drie spelen de studenten een online simulatie waarbij ze in de huid kruipen van een bankier. Ze moeten beslissingen nemen over rentevoeten voor consumenten, kmo’s en ondernemingen, over risk management, over personeelsbeleid, … Dat doen ze samen, met respect voor ieders mening. Naast een wisselbeker wint het beste team een onvergetelijke ervaring: een dag in het kielzog van een topman uit de financiële sector.

Minister van Financiën, Alexander De Croo, steunt het initiatief voluit: “Bankiers hebben een belangrijke maatschappelijke verantwoordelijkheid, zeker in deze ongeziene tijden. Ze helpen mensen en ondernemingen vooruit. Dankzij de Fin Competition kunnen de studenten een eerste keer kennismaken met hun belangrijke toekomstige rol. Ik wens the next generation of finance veel succes. Ik reken op hen.”

AP Hogeschool Antwerpen, Arteveldehogeschool Gent, Hogeschool Gent, Howest, Karel de Grote Hogeschool, Odisee, Thomas More, Hogeschool PXL, UCLL, Hogeschool VIVES, Haute Ecole EPHEC, Haute Ecole de Namur-Liège-Luxembourg, Haute Ecole Lucia de Brouckère

Jeroen Peeters, Lector Corporate Finance bij de Karel de Grote Hogeschool: “Hoe werkt een bank nu precies? Waar zitten de risico's en waar kan ze geld mee verdienen? Kan de bank meerwaarde creëren voor haar aandeelhouders en voor haar personeel? De Fin Competition is een vernuftig online banksimulatiespel. Onze studenten Financie- en Verzekeringswezen zullen al hun kennis uit de kast kunnen halen en toepassen. Dat zal hun interesse en inzicht in de bankwereld aanscherpen.”

Over Febelfin Academy

Febelfin Academy is al meer dan 10 jaar een erkende partner voor financiële opleidingen en trainingen in competentieontwikkeling. Het opleidingsinstituut is een bevoorrechte partner van de financiële sector.

Febelfin Academy staat voor:

  • Kwaliteitsvolle en innovatieve opleidingen voor de financiële sector en haar klanten.
  • Een aanbod volgens de nieuwste trends, vanuit het motto ‘Learning, key for evolution’.
    Een gemotiveerd team van medewerkers en 250 docenten bouwen daaraan mee.
  • Een persoonlijke aanpak waarin de cursist centraal staat, dankzij een mix van leervormen doorheen zijn/haar leerproces.

In 2019 was Febelfin Academy goed voor 413 opleidingen op maat met 24 474 deelnemers, 376 open opleidingen, 16 554 afgelegde e-learnings én 97% klanttevredenheid.

go to top