2 min leestijd
Smishing voorbeeld

Worldline en Febelfin waarschuwen consument om bankgegevens nooit te delen via sms, mail, social media, …

De laatste dagen circuleren er sms’jes waarin mensen worden gevraagd om dringend hun bankkaart te (de)blokkeren. Afzender van dienst: Card Stop. Maar dit zijn valse berichten die helemaal niet door Card Stop worden verzonden maar wel door fraudeurs.

Een link in de sms leidt naar een valse website waar mensen hun bancaire gegevens moeten doorgeven. Het resultaat? Een groot risico op fraude en dus vaak een geplunderde rekening.

De techniek die de fraudeurs gebruiken is een variant van phishing. Daarbij hengelen fraudeurs naar de bankgegevens van hun slachtoffers. Hun modus operandi: een bericht met een link naar een - nagenoeg perfect - nagemaakte website. Vaak sturen ze een e-mail maar meer en meer ook sociale mediaberichten of zoals in dit geval sms’jes. Er bestaat zelfs een specifieke naam voor phishing via sms’jes: smishing.

Zich beschermen tegen smishing kan echter op dezelfde manier als bij phishing: 

  1. Geef nooit je pincode of andere bankcodes door via telefoon, mail, sms of sociale media. Een bank zal je dit nooit vragen. Ook Worldline, de beheerder van Card Stop, zal dit nooit doen.
  2. Negeer berichten die je via een link naar een (valse) betaalsite of een (nagemaakte) app of site van je bank brengen.
  3. Voer alleen overschrijvingen uit in de vertrouwde app van de bank op je smartphone of via de beveiligde website van je bank.

Wie toch in de val is getrapt, volgt best zo snel mogelijk het volgende stappenplan:

  1. Neem contact op met je bank.
  2. Verwittig Card Stop (www.cardstop.be of 070 344 344) als je ook kaartgegevens hebt doorgegeven.
  3. Verander je codes.
  4. Dien klacht in bij de politie.
go to top