8 min leestijd
  • Febelfin lanceert een module over mobiel bankieren op het 123 Digit platform om mensen die (nog) niet vertrouwd zijn met digitaal bankieren te begeleiden: https://www.123digit.be/nl/begeleiden/bankieren-met-smartphone
  • De module is in de eerste plaats gericht op begeleiders die een opleiding / infosessie / … over mobiel bankieren aanbieden maar hij kan ook gebruikt worden door iedereen die iemand anders de principes van mobiel bankieren wil bijbrengen.
  • Aan de hand van interactieve oefeningen doet de cursist kennis op over mobiel bankieren en kan hij op het einde van de rit volledig zelf zijn bankzaken mobiel regelen.
  • De module van Febelfin speelt in op een heel concrete nood aan digitale ondersteuning van personen die vandaag achterop dreigen te raken:
    • De Belg bankiert steeds digitaler. Vooral mobiel bankieren kent een hoge vlucht. In 10 jaar tijd groeide het uit van een quasi onbestaand kanaal om te bankieren tot het meest populaire.
    • De coronacrisis en de quarantainemaatregelen hebben die digitale evolutie nog verder aangescherpt.
    • Echter: uit cijfers van de Koning Boudewijnstichting blijkt dat 4 op 10 Belgen digitaal uitgesloten dreigen te geraken.
    Het gekozen 123digit.be platform werd ontwikkeld door WeTechCare op initiatief van de Koning Boudewijnstichting en stelt verschillende modules ter beschikking om mensen met digitale moeilijkheden te helpen.
  • Febelfin zet ook via andere initiatieven volop in op begeleiding bij digitaal bankieren:
    • Tijdens de laagdrempelige infosessies “J’adopte la banque digitale” (van Febelfin in samenwerking met het Agence du Numérique en de verschillende Espace Public Numérique in Wallonië) ontdekken deelnemers welk basispakket van digitale diensten hun bank aanbiedt en wat daarvan de voordelen zijn.
    • Wie graag in tekst en beeld wat meer uitleg wil over digitaal bankieren kan ook terecht op https://www.febelfin.be/digitaalbankieren.

De consument van vandaag vindt het handig om zijn bankzaken zelf en vanop afstand te regelen. Vooral mobiel bankieren neemt een hoge vlucht: er zijn op dit moment meer dan 7 miljoen abonnementen in ons land. De laatste vijf jaar kwamen er jaarlijks zowat één miljoen abonnementen bij.

Deze evoluties worden momenteel nog aangescherpt door de coronacrisis en de quarantainemaatregelen. Maar: niet iedereen is mee met die digitale omschakeling, zo blijkt uit cijfers van de Koning Boudewijnstichting. Daarom heeft Febelfin een module over mobiel bankieren laten ontwikkelen voor het platform 123 Digit.

Hoewel de cijfers voor digitaal bankieren enorm stijgen, is de sector er zich van bewust dat niet elke klant even digitaal vaardig is. Om die groep bij te staan, hebben we - in samenwerking met de Koning Boudewijnstichting - op het platform 123 Digit een module over mobiel bankieren geplaatst.
Karel Baert
CEO Febelfin

Een platform voor meer digitale autonomie

Cijfers van de Koning Boudewijnstichting uit 2019 tonen aan dat 4 op 10 Belgen digitaal uitgesloten dreigt te geraken. 32% van de Belgen heeft (erg) zwakke digitale vaardigheden. Zo’n 800.000 mensen hebben bijvoorbeeld nog nooit internet gebruikt. Of nog: 33% van de internetgebruikers met een laag diploma en 37% van de internetgebruikers met een laag inkomen bankierden nog nooit digitaal.

Heel wat mensen dreigen dus uit de boot te vallen nu steeds meer diensten uit ons dagelijks leven digitaliseren. Zij hebben nood aan begeleiding richting digitale autonomie. Om die begeleiding te kunnen geven, zette de Koning Boudewijnstichting samen met de Franse partner WeTechCare het platform 123 Digit op.

WeTechCare heeft in Frankrijk al heel wat ervaring opgedaan in het kader van digitalisering door onder meer een gelijkaardig project bij La Banque Postale (de Franse tegenhanger van het Belgische bank van de post).Françoise Pissart, directeur van het programma Armoede & Sociale rechtvaardigheid bij de Koning Boudewijnstichting: “Het platform is in de eerste plaats gericht op sociale actoren: kansarmoedeorganisaties, organisaties voor socio-professionele integratie, ocmw’s, digitale openbare plekken, … Die organisaties krijgen steeds vaker de vraag of ze mensen op weg kunnen helpen die moeite hebben met digitale diensten, maar ze hebben daar niet altijd pedagogische tools voor. Op 123 Digit vinden ze gratis pedagogisch materiaal in het Nederlands en Frans. Er is met name een module over itsme® beschikbaar en ook eentje over mobiel bankieren.”

Karel Baert, CEO van Febelfin: “Hoewel de cijfers voor digitaal bankieren enorm stijgen, is de sector er zich van bewust dat niet elke klant even digitaal vaardig is. Om die groep bij te staan, hebben we - in samenwerking met de Koning Boudewijnstichting - op het platform 123 Digit een module over mobiel bankieren geplaatst. We krijgen bij Febelfin ook regelmatig de vraag om zelf een infosessie over digitaal bankieren te geven, bijvoorbeeld van lokale besturen. Dat blijven we doen, maar via dit platform kunnen we digitaal bankieren voor veel meer mensen toegankelijk maken.”

Een interactieve module om stap voor stap aan de slag te gaan

De module van Febelfin is in de eerste plaats gericht op begeleiders die een opleiding / infosessie / … over mobiel bankieren aanbieden maar hij kan ook gebruikt worden door iedereen die iemand anders de principes van mobiel bankieren wil bijbrengen.

De module bestaat vooral uit een grote interactieve opleiding met verschillende oefeningen en een quiz aan het eind. Zo kan de cursist nog eens checken of hij/zij de leerstof begrepen heeft. De begeleider kan de opleiding samen doorlopen met de cursist of die laatste kan dat alleen doen. Naast de opleiding zelf is er voor de begeleider ook een aparte fiche voorzien met tips over hoe hij/zij elk onderdeel kan aanbrengen.

Het volgende wordt uitgelegd: 

  • Waarom zou je mobiel bankieren?
  • Wat houden bankkaarten en -rekeningen in?
  • Hoe open je de app van de bank?
  • Hoe raadpleeg je het saldo van een bankrekening?
  • Hoe doe je een overschrijving?
  • Hoe bankier je veilig?

De focus van de module ligt op mobiel bankieren. Die keuze werd gemaakt omdat maatschappelijk gezien mobiel bankieren het sterkst in opgang is. In 10 jaar tijd groeide het dan ook uit van een quasi onbestaand kanaal om te bankieren tot het meest populaire.

voorbeeld 123 digit
Getuigenis Peter mobiel bankieren

Jean Deydier, directeur van WeTechCare: “We hebben eerst een uitgebreid vooronderzoek gedaan, om de noden van de begeleiders en hun doelgroep goed te begrijpen. Reacties die we vaak kregen: “Als ik hoor van anderen wat zij allemaal doen via mobiel bankieren, dan ben ik beschaamd dat ik het niet kan, maar niemand kan het me eenvoudig uitleggen. Zelf durf ik er niet mee aan de slag, want ik vertrouw het niet helemaal. Stel dat ik iets fout doe...” We hebben daarom een module gemaakt die alle handelingen stap voor stap uitlegt, in laagdrempelig taalgebruik en met veel beelden. Belangrijk is ook dat bepaalde oefeningen een bankomgeving nabootsen, maar waarin de gebruikers fouten mogen maken. Ze krijgen dan ook meteen feedback. Dat is voor hen een belangrijk gevoel. ”

Peter Weytens, begeleider van mensen met een verstandelijke beperking bij Zonnehoeve Living+:
“Een van onze bewoners heeft de module getest op vraag van WeTechCare. Die persoon had zelf nog nooit een bankapp gebruikt. Hij haalde met zijn bankkaart enkel geld af aan een bankautomaat. Ondanks zijn verstandelijke beperking kon hij met een minimale ondersteuning door de oefeningen gaan. Eerst een keertje alleen en nadien samen met mij om bij elke stap te kunnen stilstaan. Of hij nu een bankapp zou gebruiken? Dat moet volgens hem zeker lukken, als hij nog een paar keer kan oefenen.”

In de zomermaanden zal WeTechCare pilootsessies houden met een aantal begeleiders, om hen vertrouwd te maken met het platform en om de modules nog verder te verfijnen. Organisaties die geïnteresseerd zijn, kunnen zich hier opgeven. In september wordt het platform dan breder bekendgemaakt.

Nog meer initiatieven om de Belg digitaal vaardiger te maken

De laagdrempelige infosessies “J’adopte la banque digitale” (van Febelfin in samenwerking met het Agence du Numérique en de verschillende Espace Public Numérique in Wallonië) zijn hier nog een voorbeeld van. Deelnemers ontdekken tijdens  een sessie welk basispakket van digitale diensten hun bank aanbiedt en wat daarvan de voordelen zijn. Bovendien leren ze de juiste reflexen om digitale verrichtingen veilig te doen.

Ook op de website https://www.febelfin.be/digitaalbankieren is allerlei informatie te vinden over digitaal bankieren. Enkele korte, praktische filmpjes zetten iedereen meteen op weg: “Hoe open je de app van je bank?”, “Hoe doe je een overschrijving?” of “Hoe betaal je digitaal?”.

Wie liever de hulp van zijn of haar bank inroept, vindt ook alle telefoonnummers van de banken terug op de website.

go to top