6 min leestijd

Gezinnen en ondernemingen kunnen beroep doen op bancaire steun

De banken blijven consumenten, bedrijven en zelfstandigen die onder financiële druk staan door de coronacrisis volop ondersteunen.

In september werden bijna 18.000 nieuwe kredieten toegekend aan bedrijven voor een bedrag van meer dan 3,1 miljard euro. Dit betreft vooral KMOs. Met meer dan 16.500 nieuwe kredieten nemen zij de hoofdmoot voor hun rekening.  

Uit deze cijfers blijkt dat de productie van nieuwe kredieten vertraagt. Gelet op de economische toestand waarin we ons vandaag bevinden, is dat niet geheel onlogisch. Het ondernemersvertrouwen is gedaald door de coronacrisis, waardoor er minder investeringen gebeuren over alle sectoren heen. Een verminderde kredietvraag door de ondernemingen heeft automatisch een impact op de productie van nieuwe kredieten door de banken.

Daarnaast verleenden de banken sinds 31 maart 140.362 keer uitstel van betaling voor ondernemingskredieten. Het gaat in totaal over een onderliggend kredietvolume van 24,2 miljard euro of gemiddeld 172.732 euro per krediet. Meer dan 80% van het aantal betalingsuitstellen wordt toegekend aan kmo’s en zelfstandigen.

Naast de kredieten aan bedrijven hebben de banken sinds 31 maart 2020 ook meer dan 120.664 betalingsuitstellen verleend aan particulieren voor hun hypothecair krediet. Het totale onderliggende kredietvolume bedraagt 12,6 miljard euro of gemiddeld 104.255 euro per krediet.

Tussen 20 mei en 31 juli 2020 konden particulieren ook betalingsuitstel aanvragen voor hun consumentenkrediet. Een dergelijk uitstel werd 7.537 keer verleend voor een onderliggend kredietvolume van 157,6 miljoen euro.

Verlenging van betalingsuitstel ondertussen afgelopen

Consumenten en bedrijven, die nog steeds aan de initiële voorwaarden voldeden, konden tot eind september een verlenging van hun betalingsuitstel aanvragen bij hun bank. Het betalingsuitstel loopt maximaal tot het einde van dit jaar. De aanvraag van nieuwe betalingsuitstellen en/of de verlenging ervan, in het kader van de charters die werden afgesloten, is dus sinds eind september niet meer mogelijk.

Wie financiële problemen kent door de coronacrisis, wordt gevraagd om tijdig contact op te nemen met zijn of haar bankier. Zo kunnen de mogelijkheden voor ieders situatie bekeken worden. Via deze link zijn de verschillende contactpunten bij de banken terug te vinden.

Ook Febelfin heeft een eigen contactpunt voor algemene vragen of eventuele vragen bij het antwoord van de eigen bank. Meer info is hier terug te vinden.

Evolutie aantal ATM-afhalingen

Belg betaalt digitaler

Sinds het uitbreken van de coronacrisis hebben handelaars en banken gensensibiliseerd om zo veel mogelijk digitaal te betalen. Betalen met de kaart en de smartphone is dan ook een uiterst veilige en hygiënische manier om aankopen af te rekenen, en al helemaal als het contactloos gebeurt. De Belg stelde zijn betaalgedrag hierop af en lijkt deze nieuwe digitale gewoonte ook aan te houden.

Onderstaande grafiek lijkt erop te wijzen dat de Belg ook vandaag nog steeds vaker de kaart bovenhaalt dan dat hij of zij cash betaalt. Het aantal kaartbetalingen op weekbasis ligt nu ongeveer 10% hoger vergeleken met februari (periode voor de lockdown). Het aantal ATM cashafhalingen daarentegen ligt beduidend lager (ongeveer 20%) dan het niveau van voor de lockdown.

Ook contactloos betalen blijft groeien. Vandaag gebeuren 37% van alle kaartbetalingen contactloos. Dat is meer dan een verdubbeling sinds februari 2020: toen betaalde de Belg slechts in 16% van de gevallen contactloos.

Febelfin roept iedereen op om zo veel mogelijk digitaal (via de kaart en de smartphone) te blijven betalen. Een digitale - en zeker contactloze -  betaling is de meest hygiënische en veilige manier om te betalen nu de coronacijfers opnieuw stijgen.

Deze cijfers zijn ook terug te vinden in de coronamonitor.

go to top