6 min leestijd
banner sessies Charline

Infosessies helpen consumenten over te stappen naar digitaal bankieren

Via het project “J’adopte la banque digitale” bundelen Digital Wallonia, Febelfin en het netwerk “Espaces publics numériques de Wallonie” de krachten om de overstap naar digitaal bankieren voor iedereen eenvoudiger te maken.

Algemeen gesproken maken we steeds vaker gebruik van online bankdiensten. Maar dat is nog niet voor alle burgers het geval. Sommige mensen hebben nood aan begeleiding om vol vertrouwen de overstap naar het digitale te maken. De actie “J’adopte la banque digitale” helpt hen daarbij.

De digitalisering beïnvloedt alle aspecten van ons leven. Dankzij informaticatools kunnen we ons leven op heel wat vlakken vergemakkelijken en krijgen we toegang tot nieuwe diensten. Maar dan moeten we wel met die tools leren omgaan.

Met dit project trekt de banksector echt naar de gebruikers van bankdiensten toe, vooral naar wie minder gemakkelijk kan omgaan met informaticatools. De focus ligt op digitale inclusie en de voordelen van digitaal bankieren, maar ook op de veiligheid van bancaire verrichtingen.

Dit is een essentieel project om de verbinding te kunnen maken tussen de banksector en het deel van de bevolking dat minder vertrouwd is met digitale tools.
Karel Van Eetvelt
CEO van Febelfin

Digitaal bankieren voor iedereen

Bankdiensten vormen een uitstekend voorbeeld van die evolutie. Onze bankrekening raadplegen of bankverrichtingen uitvoeren, het kan overal en altijd via onze smartphone. Het heeft zelfs zodanig veel succes dat de Belg gemiddeld nog maar één tot twee keer per jaar naar het bankkantoor gaat, terwijl hij wel meer dan 250 keer connecteert met zijn bankapp.

Er is daarentegen ook een deel van de bevolking dat nog geen gebruik maakt van de digitale diensten van zijn bank. Belangrijkste reden: een gebrek aan digitale middelen of kennis. Maar ook twijfels over de veiligheid van dergelijke diensten spelen mee. Deze digitale kloof manifesteert zich bij sommige senioren en bij mensen die niet over de nodige tools beschikken.

Vanuit die vaststelling slaan Digital Wallonia, de banksector en het netwerk “Espaces publics numériques (EPN) de Wallonie” de handen in elkaar. Ze organiseren een reeks sensibiliseringssessies waarbij ze het publiek gratis informeren over de voordelen van digitaal bankieren.

Actie in de praktijk

De actie "J’adopte la banque digitale" wordt gelanceerd in 12 Waalse gemeenten. Alle inwoners die meer willen weten over het onderwerp kunnen een infosessie bijwonen.

Tijdens zo een sessie ontdekken de deelnemers welk basispakket van digitale diensten door banken wordt aangeboden en wat daarvan de voordelen zijn. Bovendien leren ze de juiste reflexen om digitale verrichtingen veilig te doen. Er zullen ook telkens verantwoordelijken van banken aanwezig zijn. Zij beantwoorden vragen van deelnemers en geven hun de kans om zich in te schrijven voor individuele begeleiding op een later moment.

Deelname aan de sessies is gratis. Vooraf inschrijven is wel nodig. Dat kan via de “Espaces publics numériques” van de deelnemende plaatsen.

Karel Van Eetvelt, afgevaardigd bestuurder van Febelfin:

Dit is een essentieel project om de verbinding te kunnen maken tussen de banksector en het deel van de bevolking dat minder vertrouwd is met digitale tools. We willen benadrukken dat digitaal bankieren (via de smartphone) een geweldige hulp is om je budget te beheren en om je het leven gemakkelijker te maken. Dat gebeurt ook allemaal heel veilig. We beseffen dat een deel van de bevolking nood heeft aan meer gepersonaliseerde begeleiding richting die overstap. Het project wil daarop een concreet antwoord bieden.

Benoit Hucq, directeur van het “Agence du Numérique”:

Wallonië heeft hoge ambities op vlak van digitalisering, maar we kunnen de uitdagingen alleen aangaan als we inzetten op digitale inclusie van elke burger. We letten er dus op dat we ons met dit project rechtstreeks richten op de mensen die begeleid willen worden om veilig en comfortabel online te bankieren. Er is dan ook een directe samenwerking met de actoren op het terrein. Zodra de overstap naar digitaal bankieren gemaakt is, laat dat mensen ook toe om in andere domeinen digitaal aan de slag te gaan, bijvoorbeeld online shoppen of hun digitaal medisch dossier beheren.

go to top