8 min leestijd

Meer slachtoffers, kleinere bedragen

  • Na een daling in het eerste kwartaal van 2019 kwamen in het tweede kwartaal opnieuw meer gevallen van fraude bij internetbankieren voor.
  • Tussen april en juni gingen cybercriminelen met bijna 2 miljoen euro aan de haal.
  • Febelfin dringt bij politie en parket aan op betere samenwerking, actieve vervolging en effectieve bestraffing van de criminele netwerken achter phishing.
  • Wie deze drie vuistregels respecteert, is phishing-fraudeurs altijd te slim af:
  1. Geef nooit je pincode of andere bankcodes door via telefoon, mail, sms of sociale media.
  2. Negeer berichten die je via een link naar een (valse) betaalsite of een (nagemaakte) app of site van je bank brengen.
  3. Voer alleen overschrijvingen uit in de vertrouwde app van de bank op je smartphone of via de beveiligde website van je bank.
fish hook

In Q2 van 2019 werden 1.810 mensen het slachtoffer van fraude via phishing. Dat betekent een toename met 52% tegenover Q1, waarin 1.189 mensen op deze manier werden opgelicht. De stijging is het gevolg van een nieuwe ‘wave’ van phishingaanvallen.

De 1.810 fraudegevallen in Q2 zijn samen goed voor van een diefstal van 1.919.540 euro. Dat wil zeggen dat cybercriminelen per slachtoffer gemiddeld 1.060 euro buitmaken. Al verbergen die gemiddelden een grote variatie aan individuele cases: terwijl de ene klant 0,99 euro kwijt is, zijn er ook gevallen waarbij tienduizenden euro’s worden buitgemaakt.

Febelfin overlegt met de politie en het parket en dringt erop aan om de samenwerking te optimaliseren. Een en ander moet er toe leiden dat er meer werk wordt gemaakt van de vervolging en bestraffing van de criminele organisaties achter phishing.

aantal fraudes 2019

Strijd niet gestreden

De stijging tegenover het vorige kwartaal toont aan dat cyberfraude een cyclisch gegeven is waarin na een daling de inspanningen van cybercriminelen worden opgevoerd en de waakzaamheid bij het publiek wellicht afneemt.

In vergelijking met begin 2018 tekent zich een bredere trend af: het aantal gerapporteerde gevallen van phishing neemt toe, maar de buitgemaakte bedragen nemen af. Dat wijst erop dat de fraudeurs hun inspanningen nog verder opdrijven, en tegelijk genoegen nemen met iets kleinere bedragen.

In de eerste helft van 2018 maakten cybercriminelen gemiddeld 1.422 euro buit per slachtoffer, in de eerste helft van 2019 daalde dit gemiddelde tot 885 euro. Bekijken we 2019 in detail dan zien we dat cybercriminelen in Q1 van 2019 618 euro buitmaakten terwilj dit in Q2 van 2019 steeg naar 1.060 euro.

fraudeverlies in euro

Voor alle duidelijkheid: bovenstaande cijfers slaan enkel op zogenaamde phishing, waarbij de naam van een bank wordt misbruikt om persoonlijke en bankgegevens te bemachtigen en zo geld naar criminelen te transfereren.

Phishing: nieuwe technieken

Het blijft belangrijk om consumenten te informeren over de gevaren van phishing en het feit dat cybercriminelen steeds nieuwe kanalen gebruiken om mensen op te lichten. ‘Phishing’ betekent letterlijk ‘vissen’ en dat is precies wat deze cybercriminelen doen. Ze strooien veel lokaas uit in de vorm van e-mails, berichten via Whatspp (of andere sociale media), Messenger sms, popups en telefoontjes. Phishers verzenden tienduizenden berichten per dag. De berichten zien er vaak uit alsof ze bijvoorbeeld van een bank afkomstig zijn en leiden de niet-oplettende surfer naar een bijna echt uitziende website waarop een aantal gegevens worden gevraagd die je eigen bank nooit zou vragen.

Het gebeurt ook dat phishers zich voordoen als iemand van de politie, een telecomoperator, een geïnteresseerde koper op een tweedehandssite, of zelfs een vriend in nood op vakantie in het buitenland.

Waarom doen ze dat? Phishers zijn op zoek naar identiteitsgegevens, kaartnummers en je pincode of de codes die je kaartlezer genereert om geld van je rekening te kunnen halen. Soms slagen ze er zelfs in de controle van je computer over te nemen. Er zijn nochtans enkele simpele vuistregels om phishers te slim af te zijn.

Karel Van Eetvel
Febelfin dringt bij politie en parket aan op betere samenwerking, actieve vervolging en effectieve bestraffing van de criminele netwerken achter phishing.
Karel Van Eetvelt
CEO Febelfin

Eerste hulp tegen phishing

Phishers zijn doortrapt en inventief, maar ze hebben jouw actieve hulp nodig om je gegevens en geld te stelen. Wanneer je je aan onderstaande regels houdt, ben je veilig.

  1. Je bank vraagt je nooit, nimmer of jamais per telefoon, mail, sms of sociale media naar je pincodes of andere codes. Geef ze dus nooit door aan wie er zo om vraagt.
  2. Ontvang je een bericht dat je via een link naar een (valse) betaalsite of een (nagemaakte) app of site van je bank brengt, negeer het bericht dan.
  3. Voer alleen overschrijvingen uit in de vertrouwde app van de bank op je smartphone of via de beveiligde website van je bank. Open zelf de app van de bank op je smartphone (dus nooit via een link). Tik zelf de website van je bank in je browser in.

Zo maak je het moeilijker voor oplichters

Denk je een phishingbericht te hebben ontvangen, stuur het dan door naar je bank via phishing@domeinnaam-van-de-bank.be (of.com) en naar verdacht@safeonweb.be, het meldpunt van het Centrum voor Cybersecurity België (CCB).

Door deze berichten te signaleren, kan de bank en/of het CCB phishingwebsites blokkeren en vermijden dat andere mensen in de val trappen.

Slachtoffer van phishing?

Ben je het slachtoffer van fraude via internetbankieren, neemt dan zo snel mogelijk contact op met je bank en Card Stop (via het nummer 070 344 344) om je bankkaart en/of rekening te laten blokkeren.

go to top