4 min leestijd

Febelfin coronamonitor: de laatste evoluties in beeld

  • Belgische banken blijven gezinnen en ondernemingen ondersteunen, ook - en vooral - tijdens de coronacrisis. Ze verleenden de voorbije weken:
    • 121.651 betalingsuitstellen voor hypothecaire kredieten
    • 131.705 betalingsuitstellen voor ondernemingskredieten
    • Bovendien werden er in mei bijna 17.000 nieuwe kredieten toegekend voor een bedrag van bijna 4,2 miljard euro.
  • Wie financiële problemen heeft door de coronacrisis en betalingsuitstel wil aanvragen, wordt gevraagd zo snel mogelijk contact op te nemen met zijn of haar bank. De  verschillende contactpunten bij de banken staan hier opgelijst.
  • De Belg heeft zich meer digitale betaalgewoontes aangemeten tijdens de coronacrisis en lijkt die aan te houden. Contactloos betalen zit steeds meer in de lift: ongeveer 1 op 3 van alle kaartbetalingen gebeurt contactloos.
  • Nu heel wat coronamaatregelen sterk versoepeld zijn en de meeste handelaars en verkooppunten opnieuw open zijn, roept Febelfin op om zo veel mogelijk digitaal (via de kaart en de smartphone) te blijven betalen. Een digitale - en zeker contactloze -  betaling is bij uitstek de meest hygiënische en veilige manier om te betalen.

Gezinnen en ondernemingen kunnen beroep doen op bancaire steun

De banken blijven consumenten, bedrijven en zelfstandigen die onder financiële druk staan door de coronacrisis volop ondersteunen.

Sinds 31 maart 2020 verleenden ze 121.651 betalingsuitstellen aan particulieren voor hun hypothecair krediet. Het totale onderliggende kredietvolume bedraagt 12,8 miljard euro of gemiddeld 105.175 euro per krediet.

Wat bedrijven betreft, verleenden de banken sinds 31 maart 131.705 keer uitstel van betaling voor ondernemingskredieten. Het gaat in totaal over een onderliggend kredietvolume van 21,9 miljard euro of gemiddeld 166.021 euro per krediet. Meer dan 80% van het aantal betalingsuitstellen wordt toegekend aan kmo’s en zelfstandigen.

Bovendien werden er in mei bijna 17.000 nieuwe kredieten toegekend voor een bedrag van bijna 4,2 miljard euro.

Wie financiële problemen kent door de coronacrisis en betalingsuitstel wil aanvragen, wordt gevraagd zo snel mogelijk contact opnemen met zijn of haar bank. Via deze link zijn de verschillende contactpunten bij de banken terug te vinden.

Ook Febelfin heeft een eigen contactpunt voor algemene vragen over het betalingsuitstel of eventuele vragen bij het antwoord van de eigen bank. Meer info is hier terug te vinden.

evolutie kaartbetalingen 12.06.2020

Belg betaalt digitaler

Sinds het uitbreken van de coronacrisis hebben handelaars en banken gensensibiliseerd om zo veel mogelijk digitaal te betalen. Betalen met de kaart en de smartphone is dan ook een uiterst veilige en hygiënische manier om aankopen af te rekenen, en al helemaal als het contactloos gebeurt. De Belg stelde zijn betaalgedrag hierop af en lijkt deze nieuwe digitale gewoonte ook aan te houden. Het lijkt erop te wijzen dat de Belg nog steeds vaker de kaart bovenhaalt dan dat hij of zij cash betaalt.

Contactloos betalen lijkt bovendien een vaste waarde te worden in het betaallandschap. Terwijl in februari van dit jaar 16% van alle kaartbetalingen contactloos gebeurde, steeg dat percentage in april naar 29%. Die tendens werd verdergezet in mei: de voorbije maand gebeurden 32% van alle kaartbetalingen contactloos.

Febelfin roept alvast op om zo veel mogelijk digitaal (via de kaart en de smartphone) te blijven betalen, ook nu de meeste handelaars en verkooppunten opnieuw de deuren hebben geopend.

Deze cijfers zijn ook terug te vinden in de coronamonitor hieronder.

go to top