Gezinsbond polst naar vaardigheden op de digitale snelweg

12/07/2017

Vorig jaar deed de Gezinsbond een rondvraag naar de digitale vaardigheden van onze landgenoten. Daaruit bleek dat niet elke Belg even sterk digitaal aangelegd is.

Dit jaar doet de Gezinsbond opnieuw een bevraging. Zijn we er met z’n allen digitaal op vooruit gegaan? Of kan er een tandje bijgestoken worden?

Deelnemen aan de enquête kan nog tot en met 21 juli.

Digitale vaardigheden

De vorige bevraging leverde op sommige vlakken ontnuchterende resultaten op.

Zo gaf 1 op de 5 correspondenten aan geen e-mails te kunnen ontvangen of sturen. 1 op 3 kon geen dienstregeling van het openbaar vervoer online opzoeken en bijna 1 op 2 slaagde er niet in een virusscanner te installeren.

Financiële kwetsbaarheid

Doordat in de digitale wereld van vandaag steeds meer financiële handelingen online gebeuren, ondervinden gezinnen door een digitale handicap ook nadelen op financieel vlak. De helft van de respondenten gaf aan geen online betalingen te kunnen doen en een kwart kon geen debet- of kredietkaarten gebruiken.

Nieuwe enquête

De overheid en bedrijfswereld slaan de digitale weg in, maar heel wat gezinnen zijn daar dus nog niet klaar voor. Via haar nieuwe rondvraag wil de Gezinsbond nu dieper graven naar de digitale drempels die we ervaren. Waarom sturen we geen e-mails of regelen we financiële zaken niet online? Vinden we dat te onveilig, te ingewikkeld of ligt het aan een gebrek aan informatie?

Verder probeert de Gezinsbond te achterhalen wat mensen dan wel nodig hebben om zich beter thuis te voelen in de digitale wereld. Betere helpdesks, campagnes door de overheid en opleidingen door pakweg een financiële instelling zijn enkele mogelijke antwoorden.

Als respondent krijg je ten slotte enkele stellingen voorgelegd die peilen naar je tevredenheid over de online- en offlinedienstverlening van bedrijven en de overheid.

En u?

Benieuwd hoe digitaal vaardig u bent? Neem dan even de tijd om de vragenlijst in te vullen.

Meer over: