Geen cash meer nodig op Belgische festivals

13 juni 2018

Banken ondersteunen voluit elektronisch betalen

De festivalzomer is in aantocht! Goed nieuws voor festivalgangers die graag feesten zonder cash geld op zak: elektronisch en contactloos betalen winnen steeds meer terrein op de weide. Een drankje betalen kan op heel wat festivals dan ook gewoon snel en veilig met de kaart of smartphone. Bij de festivals die volledig voor cashloos kiezen, gebeuren betalingen op de weide contactloos met een - op voorhand op te laden - betaalarmbandje.

Steeds meer festivals trekken samen met de Belgische banken de kar van het elektronisch betalen. Daarvoor hebben ze goede redenen! Zowel voor de festivalganger als de organisator zijn elektronische en contactloze betalingen heel praktisch en een stuk veiliger.

De festivalganger hoeft namelijk niet rond te lopen met cash op zak dat verloren kan raken of gestolen worden. Ook voor de organisator is het een goede zaak: onder andere de kosten van het geldtransport om cash op te halen aan het festivalterrein vallen weg.

Cashless festivals

Op Tomorrowland is cash al een aantal jaren out. Je betaalt er met de Tomorrowland Bracelet, een armbandje met chip waarop je vooraf krediet – de zogenaamde Pearls – kan opladen. De betalingen op het festivalterrein verlopen volledig contactloos.

Ook tijdens Francofolies de Spa en We Can Dance betalen de bezoekers met armbandjes. Geld over? Het resterende saldo wordt gewoon na het festival teruggestort.

Betalen aan de bonnenkassa’s

In het traditionele Belgische festivallandschap is het bonnensysteem voor drank en eten echter nog niet weg te denken. Op heel wat festivals moet de bezoeker dus nog twee keer aanschuiven voor zijn drankje en hapje. Wel kan hij er met een gerust hart zijn bankkaart bovenhalen om zijn bonnetjes te betalen.

Dat is bijvoorbeeld het geval voor Cactus Festival, Pukkelpop, Dour en de Lokerse Feesten. Op de weide van Werchter (Rock Werchter, Werchter Boutique, TW Classic) wordt daarnaast ook Payconiq aangeboden aan de betaalkassa’s. 

Voor de metalfans op Graspop wordt een steviger alternatief voorzien dan papieren bonnetjes: de GMM-munt. Voor de bezoekers van Suikerrock zijn er dan weer de Suikerrock-jetons. Ook deze munten en jetons kunnen gemakkelijk elektronisch worden betaald.

Het Ronquières Festival brengt een eigen gratis betaalkaart uit. De kaart heet Cashless en ziet eruit als een bankkaart, maar werkt volgens het principe van contactloos betalen.

Ook de jazzfans kunnen gerust hun biljetten en munten thuislaten. De organisatoren van Gent Jazz en Jazz Middelheim bieden dit jaar opnieuw de Top-upkaart aan, een elektronische betaalkaart die je kan opladen. Het resterende krediet wordt overgedragen naar volgend jaar.

Conclusie: festivalgangers die deze zomer met een gerust hart willen feesten en betalen, kiezen best voor de bankkaart of smartphone. Veilig en praktisch!  

Banken gaan voor less cash

De Belgische banken faciliteren en promoten het elektronische betaalverkeer echter niet enkel tijdens de festivalzomer maar wel het hele jaar door.

De voorbije 10 jaar is het aantal elektronische betalingen significant gestegen. Cijfers van de Europese Centrale Bank (ECB) tonen aan dat de Belgische consumenten in 2016 zo’n 1,7 miljard kaartbetalingen uitgevoerd hebben. Een toename van 114% tegenover 2006.

De financiële sector stelt echter alles in het werk om dit cijfer verder op te trekken. Nog steeds volgens de ECB betaalt de gemiddelde Belg namelijk nog steeds 63% van zijn aankopen cash. De financiële instellingen investeren dan ook sterk in gebruiksvriendelijke betaalapp’s die het de consument gemakkelijker maken om een betaling uit te voeren.

Projecten zoals de fusie van betaalspelers Bancontact en Payconiq (tot Bancontact Payconiq Company) en de verdere uitrol van contactloze betalingen (Near Field Communication) dragen eveneens bij tot deze doelstelling.

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u terecht bij Isabelle Marchand, woordvoerster van Febelfin, op het centrale persnummer 02 507 68 31 of via press@febelfin.be

Meer over: