6 min leestijd

Veel mensen vinden het handig om hun bankzaken via hun smartphone te regelen: er zijn meer dan 7 miljoen abonnementen voor mobiel bankieren in ons land. Hieronder leggen we je uit hoe bankieren via je smartphone werkt. 

Bankier je toch liever via je computer? Dat kan gerust. Aarzel niet om je bank te bellen als je daarover vragen hebt.

Smartphone betaling

Dit heb je nodig om te bankieren met je smartphone (of tablet)

  • Een smartphone of tablet
  • Een internetverbinding
  • De app van je bank

De app van je bank openen

Om te starten moet je eerst de app van je bank openen. 

Hoe doe je dat?

  • Neem je smartphone en klik op het icoontje van de app.
  • De app vraagt je om je te identificeren (dus de app gaat na of jij het echt bent). Je kunt je identificeren via een geheime code, een wachtwoord of zelfs een vingerafdruk. Dit hangt af van je bank of van de manier die je gekozen hebt toen je de app installeerde.
  • Je krijgt een menu te zien  waar je kan kiezen wat je gaat doen: je rekeningen bekijken, een overschrijving doen, een bericht van je 
    bank lezen, …

Je rekening controleren

Wat is erbij gekomen op je rekening? Wat is eraf gegaan? Wie heeft je terugbetaald? Is je loon of pensioen gestort? 

Je kan dat allemaal eenvoudig zien. Hoe? 

  • Kies in het menu 'Mijn rekeningen raadplegen'.
  • Klik op de rekening die je wilt raadplegen (zichtrekening of spaarrekening).
  • Je krijgt een overzicht van alle transacties die op die rekening zijn gebeurd.

Een overschrijving doen

Een digitale overschrijving is in enkele stappen gebeurt. 

Hoe doe je dat? 

  • Kies in het menu 'Een overschrijving uitvoeren'.
  • Vul alle gegevens in (opdrachtgever, begunstigde, bedrag, mededeling) in het venster dat verschijnt.
  • Valideer de betaling.