Hoe herken je online fraude?

Blijf up to date met de laatste maatregelen vanuit de financiële sector

3 min leestijd

Fraudeurs gebruiken verschillende technieken om je in de val te doen lopen. Hieronder sommen we enkele kenmerken op waaraan je valse berichten kan herkennen.

  • Geloofwaardigheid:
    Men gebruikt de identiteit van gekende personen, overheid of instellingen waardoor het slachtoffer veronderstelt met een legitieme persoon of organisatie te handelen, bijvoorbeeld een valse mail die je krijgt van je energieleverancier.
  • Tijdsdruk:
    Men simuleert een acute situatie. Bijvoorbeeld: "Je kaart wordt NU geblokkeerd."
  • Angst om niet te handelen:
    Fraudeurs spelen in op' angst om niet te handelen', in het Engels bekend als "FOMO': fear of missing out. Bijvoorbeeld: "Dit aanbod is slechts tijdig geldig. Koop nu!"
  • Aanspreektitel:
    De aanspreektitel is zelden of nooit persoonlijk: je wordt aangesproken met ‘Beste’ of ‘Geachte’ maar met nooit je volledige naam (omdat men deze niet heeft).
  • Details:Afwezigheid van details (bijvoorbeeld een zogezegde verkeersboete bevat geen details omtrent uur, locatie,...)
  • Te mooi om waar te zijn:
    Onrealistische voorstellen zoals een spaarrekening met 8% opbrengst (als het te mooi is om waar te zijn, is het meestal ook zo).
  • Klikken op een link:
    Er wordt vaak gevraagd in de email of het bericht om op een link te klikken (die dan leidt naar een frauduleuze website).

Tips om fraude te voorkomen

  • Geef nooit je codes om te internetbankieren via e-mail, sociale media, sms of telefoon.Je codes om te internetbankieren zijn even geheim als de pincode van je bankkaart!
  • Ga nooit via een link naar de betaalsite of mobiele app van je bank.Je bank vraagt je nooit naar je codes via een link.
  • Typ altijd zélf het adres van je bankwebsite in je browser. Je kan ook het adres opslaan in je favorietenlijst van je browser. Of open zelf de mobiele app van je bank.
  • Als je twijfelt, kan je beter stoppen.Kreeg je dus een wat vreemd bericht en weet je niet wat gedaan, neem dan het zekere voor het onzekere en stop alles.

Toch je codes doorgegeven?

 
  • Bel onmiddellijk naar Card Stop (078 170 170)
  • Contacteer zo snel mogelijk je bank. Check hier de contactgegevens van de banken.
  • Dien klacht in bij de politie

Waar phishing melden?

 

Heb je een phishingbericht ontvangen? Stuur het dan zeker naar verdacht@safeonweb.be.

Met jouw hulp kan men de valse website achter het bericht laten blokkeren. Zeker doen dus!