Computer helpdesk fraude

4 min leestijd

Bij computer helpdesk fraude doen oplichters zich voor als helpdesk medewerkers van Microsoft, Apple of een andere computerfirma en bellen je telefonisch op. Ze vragen je om je computer aan te zetten en hun instructies op te volgen. Want er zou een probleem zijn met je computer. Niets is minder waar: in werkelijkheid hacken ze je en nemen ze je computer over, om hierna je rekeningen te plunderen.

 

Hoe werkt het?

 

De oplichters willen toegang krijgen tot je computer en werken altijd op dezelfde manier. De valse medewerker vraagt je om verbinding te maken met het internet. Wanneer dat is gelukt, moet je een stukje software op je computer installeren. Hier wordt het gevaarlijk: één stuk van de software staat namelijk op jouw computer en het andere stuk staat op de computer van de oplichters. Dat laat hen toe om letterlijk in jouw computer te kijken, en die te controleren en te manipuleren.

 

Hoe kan je het herkennen?

 

Krijg je een telefoontje van een helpdesk en vraagt de medewerker om plots stappen te volgen via je computer? Voer deze instructies niet uit en haak meteen in! Ze kunnen namelijk heel agressief en efficiënt zijn. Laat hen niet uitpraten en ga zeker niet in op hun voorstel om je computer aan te zetten.

 

Waar kan je fraude melden?

 

Als je te maken krijgt met valse helpdeskmedewerkers van een computerfirma, dan kan je een melding maken bij het CCB, het Centrum voor Cybersecurity België. Dit helpt om het probleem in kaart te brengen. Je mag ook altijd de firma zelf contacteren wiens naam de oplichters misbruikten.

 
 

Wat als je toch slachtoffer bent geworden?

Heb je de software toch gedownload? Dan moet je snel handelen:

  • Verbreek de verbinding zo snel mogelijk.
  • Verander al je paswoorden. 
  • Laat een goed antivirus programma je computer volledig nakijken op verdachte software.

Ben je ook geld kwijt? Dan raadt het CCB het volgende aan: