6 min leestijd

Dat criminelen enkel in je mailbox hengelen naar je bankcodes is al lang verleden tijd. Phishing komt ook binnen via WhatsAppberichtjes, posts op sociale media of sms’jes. En de fraudevorm is vaak flink vermomd. Hier lees je meer over 5 vormen die phishing vaak aanneemt.

Via phishing proberen fraudeurs jouw persoonlijke gegevens en bancaire codes te achterhalen. Om je vertrouwen te winnen, doen ze zich voor als jouw bank.

#1 Een mail van je bank

Je krijgt een e-mail in naam van je bank. De reden van dat onverwachte mailtje? Je moet een nieuwe bankkaart aanvragen, je moet je gegevens bijwerken, je rekening is geblokkeerd en je moet je aanmelden om te deblokkeren, … Heel divers dus maar altijd dringend.

In het bericht staat een link die leidt naar een valse website. Die bootst de website van je bank meestal perfect na. Op die website moet je je bankcodes ingeven. Met die codes loggen de fraudeurs in op je online account. Vaak blijf je achter met een geplunderde bankrekening. Of op zijn minst met een financiële kater.

Hoe ziet een valse bankmail eruit? toon minder info
valse bankmail phishing

#2 Een mail van een gekend bedrijf

Fraudeurs misbruiken niet enkel de naam van banken om phishingmails mee te versturen. Ook grote bedrijven zoals Proximus, DHL of Microsoft worden geviseerd.

Het principe blijft hetzelfde. Je krijgt een e-mail met daarin een link die je naar een valse website brengt.

Hoe ziet een phishing e-mail van een bedrijf eruit? toon minder info
Voorbeeld phishingmail bedrijf
Voorbeeld van een valse website

#3 Een wedstrijd

Criminelen zetten graag een wedstrijdje op. Via WhatsApp, Facebook of een andere social mediakanaal sturen ze berichtjes rond om tickets of een andere leuke prijs te winnen.

In het bericht steekt altijd een link die je naar een valse website brengt. Na enkele wedstrijdvragen moet je ook je bankgegevens invullen. Een lege bankrekening is het gevolg. De tickets daarentegen? Die krijg je nooit te zien.

valse wedstrijd whatsapp delhaize

#4 Een flinke korting, loting of geschenkbon

Je krijgt een berichtje van een warenhuis of een winkelcentrum met het goede nieuws dat jij uitverkozen bent voor een nooit geziene korting. Of je bent één van de weinige gelukkigen die een geschenkbon wint. Zomaar, omdat je zo’n trouwe klant bent.

Addertje onder het gras: de link die leidt naar een valse website. Ook daar: bankcodes ingeven staat gelijk aan een lege bankrekening.

#5 Een verkoop via tweehandswebsites

Ook tweedehandswebsites worden geplaagd door phishing. Als je een zoekertje online zet, kan je al eens op een phishingcrimineel botsen. Die doet zich voor als een geïnteresseerde koper. Hij wil je het overeengekomen bedrag overschrijven maar vraagt jou eerst 1 eurocent aan hém over te schrijven. Kwestie van de juiste naam en het juiste rekeningnummer te hebben.

Om het je gemakkelijk te maken stuurt hij je een berichtje met een betaallink. Die link brengt je naar een valse website waar hem wordt gevraagd om zijn bankgegevens in te geven.

3 regels om te volgen

  1. Geef nooit je pincode of codes om te internetbankieren via e-mail, sociale media, sms of telefoon.
  2. Negeer elk bericht dat je via een link naar de betaalsite of app van je bank leidt.
  3. Typ altijd zélf het adres van een website in je browser. Dat geldt dubbel en dik voor de website van je bank. Of open zelf de app van je bank.
go to top