6 min leestijd

Als je een rekening opent, dan zal de bank eerst willen weten wie je bent en waarom je dat wil doen. Waarom al die vragen, want jij bent toch geen crimineel? Begrijpelijke reactie. Weet dat de bank op die manier onze maatschappij beschermt. Frauduleus geld dat wordt witgewassen, of terecht komt bij terroristen zonder dat we iets merken. Dat willen we toch allemaal vermijden? In onze Febelfin brochure lees je hoe jij het verschil maakt door de gevraagde info te geven. Een kleine samenvatting…

Een rekening openen: welke info heeft de bank nodig?

De bank zal jouw gegevens verzamelen door je identiteitskaart  in te lezen. Zo heeft ze meteen heel wat info: je naam, voornaam, geboortedatum, geboorteplaats, verblijfplaats. Voor ondernemingen komen daar nog andere zaken bij, zoals de maatschappelijke zetel.

Daarnaast kan de bank vragen waarom je die rekening wilt openen en vanwaar het geld komt dat je erop zult plaatsen. Met al die info kan ze je klantenprofiel opmaken.

Waarom krijg ík vragen?

Schrik niet wanneer de bank je identiteitskaart (nog eens) wil inlezen of wanneer ze een vraag stelt over een bepaalde verrichting.

De bank viseert jou niet. Ze is bij wet verplicht om al haar klanten goed te kennen en om na te gaan of bepaalde transacties normaal zijn in functie van jouw klantenprofiel. Ze volgt dus standaard veiligheidsprocedures, en moet die regelmatig herhalen.

Want het is jammer genoeg een feit: geld doet de economie draaien, maar soms wordt het ook gebruikt om criminele activiteiten te financieren of om frauduleus geld wit te wassen.

Waarom zou ik die info geven?

De veiligheid van jouw bankrekening en transacties garanderen: dat is de prioriteit voor de bank. Weet ze goed wie je bent, dan lukt dat vlot. Plus, de info helpt de bank ook om verdachte verrichtingen op te sporen, te onderzoeken en – indien nodig – te melden aan de overheid.

Trouwens, je kan gerust zijn: de bank past goed op al je gegevens. Ze zijn er 100% veilig en je privacy is 100% gegarandeerd. Regelmatig zal de bank ze eens opnieuw opvragen, zodat ze up-to-date blijven. Verandert er iets aan je gegevens (bijvoorbeeld na een verhuis)? Denk er dan zelf even aan om je bank op de hoogte te brengen.

En nu omgekeerd: heb jij vragen voor de bank?

Aarzel niet om in te gaan op het ‘waarom’. Je bankier geeft je graag extra uitleg. Ga zeker al eens door onze brochure.

go to top