4 min leestijd

Ondanks alle waarschuwingen, laten nog altijd heel wat Belgen zich vangen door phishing. Er bestaan dan ook hardnekkige misverstanden over deze vorm van fraude, waarbij oplichters hengelen naar je bankcodes en er zo met je geld vandoor gaan. Karel Van Eetvelt, CEO bij Febelfin, weerlegt de zes meest gehoorde mythes.

Mythe 1: Phishing overkomt mij niet.

Karel Van Eetvelt: “Phishing kan echt iedereen overkomen. Nog niet zo lang geleden kregen we melding van iemand die zijn grasmaaier wilde verkopen via een tweedehandssite. Een geïnteresseerde koper vroeg hem om één eurocent over te schrijven. Zogezegd om zeker te zijn dat naam en rekeningnummer matchen. Via een betaallink die exact leek op die van een bank gaf de man nietsvermoedend zijn code in. Nog geen halfuur later was zijn bankrekening geplunderd.”

Mythe 2: Phishingberichten staan vol schrijffouten.

Karel Van Eetvelt: “Helaas worden criminelen steeds betere schrijvers. Ze stellen berichten op in perfect Nederlands. En om het nog geloofwaardiger te maken, kopiëren ze de specifieke communicatiestijl van je bank. Dt-fouten, rare tekens of een abnormale stijl zijn al lang geen goede verklikkers meer van phishing.”

Mythe 3: Phishing wordt alleen via e-mail verstuurd.

Karel Van Eetvelt: “De tijd is voorbij dat phishingcriminelen alleen in je mailbox toesloegen. Tegenwoordig hebben ze hun werkterrein flink verbreed. Ook via sms’jes en berichtjes op sociale media proberen ze naar je bankcodes te vissen.”

Mythe 4: Mijn bank kan telefonisch naar mijn codes vragen.

Karel Van Eetvelt: “Nooit, maar dan ook nooit zal een bank je vragen om je codes via de telefoon door te geven. Hoe betrouwbaar de persoon aan de andere kant van de lijn ook klinkt, sluit meteen het gesprek af zodra je zo’n vraag voorgeschoteld krijgt. Dat geldt trouwens evengoed als je de vraag krijgt via social media, e-mail of een sms’je.”

Karel Van Eetvelt
Nooit, maar dan ook nooit zal een bank je vragen om je codes via de telefoon door te geven.
Karel Van Eetvelt
CEO de Febelfin

Mythe 5: Bij mobiel bankieren loop ik meer kans op phishing.

Karel Van Eetvelt: “Dat klopt niet. Zolang je in de veilige betaalomgeving van je eigen bank zit, is bankieren via je smartphone perfect veilig.”

Mythe 6: Een antivirusprogramma beschermt me tegen phishing.

Karel Van Eetvelt: “Helaas, zelfs het beste antivirusprogramma biedt geen bescherming tegen dit soort fraude. Er is maar één manier om te vermijden dat je het slachtoffer wordt van phishing. Deel nooit je bancaire codes, dat zijn je pincodes of codes gegenereerd door een kaartlezer, via e-mail, sms, telefoon of sociale media.”

Samengevat: de 3 basisregels om phishing te voorkomen

  1. Geef nooit je pincode of codes om te internetbankieren via e-mail, sociale media, sms of telefoon.
  2. Negeer elk bericht dat je via een link naar de betaalsite of app van je bank leidt.
  3. Typ altijd zélf het adres van een website in je browser. Dat geldt dubbel en dik voor de website van je bank. Of open zelf de app van je bank.

Toch je gegevens doorgegeven?

  1. Neem zo snel mogelijk contact op met je bank.
  2. Verwittig onmiddellijk Card Stop (www.cardstop.be of 070 344 344) als je ook kaartgegevens hebt doorgegeven.
  3. Verander zo snel mogelijk je codes.
go to top