3 min leestijd

Fraudeurs misbruiken naam van Febelfin om je op te lichten

Er circuleren momenteel e-mails uit naam van Febelfin en de banken waarin je wordt gevraagd om je huidige bankkaart te vervangen door een nieuwe. Opgelet: dit is een valse e-mail. Die wordt verzonden door fraudeurs en niet door Febelfin of jouw bank.

voorbeeld phishing mail

Wat gebeurt er?

Fraudeurs gebruiken onze naam om je vertrouwen in te boezemen en je zo gemakkelijker te kunnen oplichten.

Je wordt gevraagd om op een link te klikken (in dit voorbeeld is dat “Vraag hier kosteloos uw nieuwe product aan”). Via die link moet je jouw bancaire codes zoals je codes om te internetbankieren ingeven op een site die heel erg lijkt op je vertrouwde banksite. Op die manier geef je fraudeurs rechtstreeks toegang tot je bankrekening en kan je achterblijven met een geplunderde rekening.

Maar heel belangrijk: je bank zal je nooit naar je codes vragen om je bankkaart te vernieuwen via een link. Krijg je zo’n bericht, dan is dat altijd vals!

Waarom krijg ik dit phishing bericht nu?

Fraudeurs zijn het hele jaar actief. Je kan dan ook op gelijk welk moment een phishing bericht van hen ontvangen. Nu surfen ze natuurlijk ook mee op de coronagolf. Mensen hebben vandaag heel wat zorgen aan hun hoofd en daarvan profiteren fraudeurs. Zo’n mailtje lezen, op de link klikken en je codes doorgeven is dan ook snel gebeurd.

Ook op deze link van VRT NWS kon je al lezen hoe inventief fraudeurs zijn om van de actualiteit misbruik te maken: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/16/coronaphishing/.

Wat kan ik doen?

Enkele tips om je te beschermen tegen dit soort phishing: 

  1. Geef nooit je pincode of andere bankcodes door via telefoon, mail, sms of sociale media. Een bank zal je dit nooit vragen.
  2. Negeer berichten die je via een link naar een (valse) betaalsite of een (nagemaakte) app of site van je bank brengen.
  3. Voer alleen overschrijvingen uit in de vertrouwde app van de bank op je smartphone of via de beveiligde website van je bank.

Ben je toch in de val getrapt? Volg zo snel mogelijk het volgende stappenplan:

  1. Neem contact op met je bank.
  2. Verwittig Card Stop (www.cardstop.be of 070 344 344) als je ook kaartgegevens hebt doorgegeven.
  3. Verander je codes.
  4. Dien klacht in bij de politie.
go to top