8 min leestijd

Klik op de vraag om het antwoord te zien verschijnen.

Wat moet ik doen als ik financiële zorgen heb?

Zit je met financiële zorgen, praat er dan zeker over met je bankier. We raden je aan dit zo snel mogelijk te doen zodat er samen naar constructieve oplossingen kan worden gezocht.

Ook bij je bank kan je terecht bij een centraal contactpunt. Check hier welk dat voor jouw bank/ kredietmaatschappij is. Deze lijst wordt continu aangevuld. 

Blijft mijn bankkantoor open tijdens de coronacrisis?

Ja, jouw bank blijft verder werken en is voor jou beschikbaar. Maar om de verspreiding van het coronavirus maximaal tegen te gaan, moeten we de fysieke contacten zoveel mogelijk beperken.

Ga dus enkel langs bij je bank voor noodzakelijke of kritische verrichtingen, zoals vb. overschrijvingen die de limiet van digitaal bankieren overschrijden. 

Gelukkig kunnen de meeste verrichtingen perfect digitaal gebeuren. Kies dus zo vaak mogelijk voor mobiel bankieren, internetbankieren en digitale betalingen.

Opgelet: de banken werken enkel op afspraak. Vergeet dus niet een afspraak te maken per telefoon, mail of chat. Wil je voor zo’n noodzakelijke verrichting langsgaan, dan zal je een afspraak moeten maken via telefoon of chat. De meeste banken werken enkel nog op afspraak tussen 9u en 12u op weekdagen.

Zullen mijn dagelijkse bankverrichtingen wel blijven werken?

Absoluut. Je bank zal in alle omstandigheden de dienstverlening blijven aanbieden die je van haar gewend bent.

Je dagdagelijkse bankzaken kan je dan ook nog steeds doen: facturen betalen, overschrijvingen doen, je saldo checken, … Wel is het aangeraden om deze verrichtingen digitaal te doen.

Wat als ik weinig ervaring heb met digitaal betalen?

Door de coronacrisis vragen heel wat handelaars je digitaal te betalen in plaats van met cash geld. Dat is momenteel dan ook de veiligste manier om te betalen. Maar misschien ben je het nog niet helemaal gewoon om digitaal te betalen.

Febelfin helpt je een handje. We tonen je in drie eenvoudige filmpjes hoe je met de kaart betaalt, hoe je contactloos betaalt met de kaart en hoe je met een QR-code betaalt. 

Bekijk hier de filmpjes: https://www.febelfin.be/nl/journalisten/artikel/digitaal-betalen-coronatijden-deze-filmpjes-helpen-iedereen-op-weg.

Kan ik nog geld afhalen aan een geldautomaat?

Geld afhalen is nog steeds mogelijk. De geldautomaten worden regelmatig gereinigd. Houd zeker rekening met de geldende hygiëneregels wanneer je geld gaat afhalen (niezen of hoesten in de elleboogholte, geen hand of kus geven, neus snuiten in een papieren zakdoekje en onmiddellijk weggooien, …).

Maar natuurlijk kunnen bankbiljetten en munten bacteriën en virussen bevatten als een ziek / besmet persoon ze heeft vastgehad. Daarom raden wij aan om zoveel mogelijk digitaal te betalen: via de kaart of de smartphone.

Kan ik nu mijn bijdragen voor pensioensparen stopzetten?

Je mag je pensioensparen altijd even on hold zetten. Ook als je maandelijks betalingen doet. Het enige wat je moet doen is dit aan je bank laten weten.

Verlies ik niet veel geld als mijn pensioensparen nu afloopt?

De opbrengst van je pensioensparen, indien geen verzekeringsovereenkomst, hangt samen met de beurs. Doordat de beurzen het momenteel minder goed doen, zal dat dus waarschijnlijk een negatieve impact hebben op jouw pensioenfonds.

Maar je bent niet verplicht om je pensioenfonds onmiddellijk op te nemen als je 65 bent. Je kan het dus gerust nog even laten staan en later opnemen wanneer de beurs weer betere tijden zal kennen.  

Het belangrijkste: draag zorg voor jezelf en voor de anderen. Vergeet ook de alleenstaande en meest kwetsbare personen in je omgeving niet. Misschien hebben zij nood aan een helpende hand. Zorg wel steeds voor de nodige fysieke afstand.

Komt er een nieuwe financiële crisis?

De maatschappelijke crisis van vandaag is niet te vergelijken met de financiële crisis van 2008. De laatste jaren hebben de banken zich gevoelig versterkt zodat ze gemakkelijker crisisperiodes kunnen overbruggen. Banken moeten nu een stresstest doorstaan. Die test bewijst dat ze er veel beter voorstaan dan in 2008.

Wat wel zo is: het coronavirus zal er heel waarschijnlijk voor zorgen dat we in een recessie belanden. De groeiverwachtingen voor de economie zijn negatief en dat zal iedereen negatief ondervinden.

Welke rol speelt Febelfin om de coronacrisis te bestrijden?

Febelfin volgt de nationale maatregelen van dichtbij op en communiceert hierover voortdurend met  haar leden (dat zijn de banken). We staan in direct contact met de banken om een goed zicht te krijgen op de situatie op het terrein.

In overleg met minister van Financiën Alexander De Croo heeft Febelfin voorzien in een centraal contactpunt voor bedrijven, handelaars en particulieren die betalingsmoeilijkheden verwachten: corona@febelfin.be.

Voor wie in de problemen dreigt te komen, is er één gouden raad: praat erover met je bankier voordat financiële problemen zich voordoen. Voorkomen is beter dan genezen.

Febelfin communiceert ook naar de burgers via verschillende mediakanalen (pers, social media, website, …).

Waar vind ik een overzicht van alle steunmaatregelen?

Niet gevonden wat je zocht? Stuur dan zeker een mailtje naar centraal contactpunt van Febelfin: corona@febelfin.be. We bezorgen je zo snel mogelijk een antwoord.

go to top