4 min leestijd

Fraudeurs zijn inventief en altijd op zoek naar nieuwe manieren om geld te stelen. Febelfin lijst enkele van de meest gebruikt fraudevormen op én vertelt wat je er tegen kan doen.

Met de jaren zijn fraudeurs steeds professioneler geworden. Hun berichten zijn in (quasi) perfect Nederlands opgesteld en hun imitaties van banken zijn vaak geloofwaardig. Op het eerste gezicht zie je dus niet meteen dat je wordt opgelicht. Bovendien rekenen de fraudeurs erop dat je in de val trapt wanneer je het druk hebt en je hoofd er niet voor de volle 100% bijhebt. Maar daar kan je iets aan doen.

#1 Phishing

Via phishing proberen fraudeurs jouw persoonlijke bankcodes te weten te komen. Ze sturen je een bericht (e-mail, sms, WhatsApp’je, social media, …) met daarin een link naar een valse website. Vul  je op die valse website je persoonlijke bankcodes in, dan geef je de fraudeurs vrije toegang tot je bankrekening.

Phishingberichten zijn vaak vermomd als berichten van je bank maar evengoed krijg je er eentje van een gekend bedrijf. Alle smoesjes zijn goed om je in de val te lokken: je moet je bankkaart vernieuwen of (de)blokkeren, je kan een waardebon opvragen, je maakt kans op een nooit geziene korting, …

Hoewel fraudeurs het vaakst “phishen” door berichten te sturen kan het ook zijn dat ze je telefonisch opbellen.

Wat kan je ertegen doen?

Ontvang je een vraag om je persoonlijke bankcodes te delen, dan moet er meteen een lichtje gaan branden: dit is fake. Of die vraag nu aan de telefoon wordt gesteld of via een link in een berichtje, je bank vraagt dit nooit. Geef dus nooit persoonlijke bankcodes op die manier door.

#2 Telefoonfraude

Inderdaad, fraudeurs nemen al eens hun telefoon vast om te phishen (zie hierboven) maar ze bellen jou soms ook op voor een andere reden. Om je bijvoorbeeld te overtuigen geld over te schrijven naar een andere rekening.

Hoe doen ze dat? Wel, ze doen zich voor als bankbediende. Ze melden je dat er veiligheidsproblemen bij de bank zijn. Om elk mogelijk risico te vermijden, moeten je zelf je geld overschrijven naar een “veilige” rekening. Die rekening is in realiteit een rekening van een geldezel en wordt dus gebruikt om jouw geld door te sluizen naar de rekening van de fraudeurs.

Wat kan je ertegen doen?

Je bank zal je nooit vragen om jouw geld over te schrijven naar een andere rekening. Krijg je zo’n vraag, besef dan meteen dat dit fake is en je wordt opgelicht.

#3 Valse vragen om hulp

Bij deze vorm van fraude doen fraudeurs zich voor als één van jouw dierbaren. Of ze schrijven jouw dierbaren aan in jouw naam. Via populaire kanalen zoals Facebook, WhatsApp, … vragen ze dringend financiële hulp.

De fraudeurs verzinnen natuurlijk eerst een smoesje waarom je plots gecontacteerd wordt door een onbekend nummer. “Sorry, ik ben mijn smartphone kwijt. Dit is mijn nieuw nummer”, klinkt het dan bijvoorbeeld. Na wat gebabbel over koetjes en kalfjes krijg je al snel de vraag om geld over te schrijven.

Wat kan je ertegen doen?

Ook hier is waakzaamheid op zijn plaats. Krijg je plots een berichtje van één van je dierbaren via een onbekend nummer, check dat even dubbel. Bijvoorbeeld via een persoonlijk telefoontje. En al zeker als je wordt gevraagd om geld over te schrijven of te betalen.

Te volgen stappenplan bij fraude je bankrekening

Ben je toch in de val getrapt? Volg dan dit stappenplan:

  1. Bel Card Stop op het nummer 070 344 344.
  2. Contacteer zo snel mogelijk de bank.
  3. Dien klacht in bij de politie.

 

go to top