Belangrijk: de informatie hieronder focust op Bankswitching voor professionelen. Als je als particulier van bank wilt veranderen, dan is er andere info nodig. Wij leggen je dit graag hier uit.

Bankswitching professionelen

Wat heeft de bankoverstapdienst mij te bieden?

Wanneer je klant of betalingsgerechtigde (bv. je werknemer) van bank verandert, dan laat de nieuwe bank je dat weten, tenzij die ervoor kiest om dat toch nog zelf te doen.

De bank zal je dit laten weten via de centrale interbancaire dienst Bankswitching.

Op die manier ontvang je geen meldingen van bankoverstappen van verschillende banken, maar wel van één enkel kanaal: Bankswitching. Heel makkelijk en overzichtelijk.

Krijg ik ook melding van een bankoverstap?

Je zal meldingen van een bankoverstap krijgen via Bankswitching indien:

  • Je een schuldeiser voor domiciliëringen bent. Je klant betaalt jouw facturen met andere woorden via een domiciliëring.
    • Indien je klant je domiciliëringsopdracht geblokkeerd heeft op zijn vorige zichtrekening, zal je geen meldingen ontvangen.
  • Je een opdrachtgever van terugkerende overschrijvingen bent. Je bent bv. een werkgever of uitkeringsinstelling en je schrijft regelmatig geld over naar de rekening van je betalingsgerechtigde.

Wat staat er in zo'n melding?

  • Het nieuwe en vorige rekeningnummer.
  • De bankoverstapdatum.
  • De mandaatreferentie in het geval van domiciliëringen.
  • De benaming van de nieuwe rekening bij terugkerende overschrijvingen.
  • Een kopie van het aanvraagformulier dat door de klant is ondertekend.

Vanaf de overstapdatum ben je wettelijk verplicht het nieuwe rekeningnummer te gebruiken. Voor meer informatie kan je hier terecht.

Hoe ontvang ik de meldingen?

Je kan ervoor kiezen om de meldingen van Bankswitching per brief of via een digitaal kanaal te ontvangen.

  • Kies je voor briefwisseling, dan hoef je dat niet te melden.
  • Wil je het liever via een digitaal kanaal ontvangen, dan kan je je registreren via het registratieformulier. Er zijn vele voordelen aan digitaal ontvangen:
    • Je ontvangt de meldingen twee dagen vroeger.
    • De verzending is ook beveiligd.
    • De notificaties komen automatisch terecht bij de juiste dienst.
    • Er is geen scanning meer nodig.
    • Je ontvangt een extra bestand met gestructureerde gegevens die je (semi-)automatisch kan verwerken.

Opgelet: indien je geen digitaal kanaal doorgeeft, zal je automatisch de meldingen per brief ontvangen.

Beheer je veel domiciliëringen en/of terugkerende betalingen, dan heeft digitaal betalen de meeste voordelen: het is snel, makkelijk en geautomatiseerd.

Je moet er wel IT-matig voor zorgen dat je de nieuwe rekeningnummers tijdig in je betalingsapplicatie kunt invoeren. Vanaf de overstapdatum moet je immers het nieuwe rekeningnummer gebruiken.