Banken zien fintechs als partners om consument betere klantbeleving te geven

22 november 2018

De digitalisering heeft een zeer grote impact op het huidige zakenmodel van de Belgische banken. Zeker de grotere technologiebedrijven en de e-commerceplatformen concurreren met hun aanbod en activiteiten. Fintechs worden door de banken dan weer beschouwd als een partner om de consument betere producten en diensten te bieden. Dat blijkt uit een analyse die de Nationale Bank van België (NBB) vandaag heeft gepubliceerd.

De NBB heeft 16 Belgische banken bevraagd over de impact van fintechs en digitalisering op hun zakenmodel. Daarnaast maakte ze eenzelfde analyse voor het bankentoezicht. Febelfin juicht het initiatief toe.

Karel Van Eetvelt, CEO Febelfin: “De analyse van de Nationale Bank van België over fintechs en digitalisering onderscheidt objectief de hypes van de realiteit. Iets wat broodnodig was. De banken werken voortdurend aan digitale en innovatieve oplossingen waarbij de klantbeleving centraal staat. De analyse sensibiliseert de banken nog eens extra om deze focus aan te houden. En dit geldt voor elke bank: groot, klein, globaal of lokaal.”

Ook voor toezichthouders en regelgevers is de digitalisering een nieuwe realiteit. Voor het beleid is het een uitdaging om deze maatschappelijke evolutie in goede banen te leiden met oog voor de consumentenbescherming en de veiligheid van het financiële systeem.

Meer informatie

De analyse van de NBB kunt u hier nalezen: https://www.nbb.be/doc/ts/enterprise/press/2018/20181122_fintechanalyse.pdf

U kunt voor meer inlichtingen terecht bij de persdienst van Febelfin op het nummer 02 507 68 31 of via press@febelfin.be.

Meer over: