10 min leestijd

Mensen inspireren en informeren. Dat willen we bereiken met de nieuwe reeks podcasts van Febelfin. Voor de eerste podcast over digitaal bankieren en betalen, klopten we aan bij de topman van Google Belgium, Thierry Geerts. Zijn nieuwe boek ‘Homo digitalis: hoe digitalisering ons meer mens maakt’, biedt een interessante blik op hoe mensen buiten de financiële wereld naar het bankieren van de toekomst kijken. Ook Ivo Van Bulck, Directeur Commercial Banking bij Febelfin, schoof mee aan tafel. Francesca Vanthielen was de moderator van dienst. 

Geen tijd om alles te beluisteren? Lees dan hieronder de belangrijkste take aways.

De volledige podcast kan je hieronder beluisteren.

De homo digitalis en de financiële sector

NAAR DE PODCAST

Francesca: We gaan het vandaag uitgebreid hebben over de toekomst van bankieren, de ditigalisering, de veranderingen. Hoe gaan de banken hiermee om?

Thierry Geerts: Ik denk dat de Belgische banken de beste voorbeelden zijn op vlak van digitale transformatie. Als ik ergens ga spreken, geef ik de banken vaak als voorbeeld, want zij hebben heel snel pc banking geïntroduceerd en vervolgens ook mobile banking. Nu begint de sector ook artificiële intelligentie te gebruiken voor ambient computing banking, dus de trend zet zich door. Wat betreft de digitale transformatie zijn de Belgische banken bij de beste in de wereld.

Francesca: Investeringen in digitale innovatie kosten veel geld. Op welke manier denken banken na over een innovatief verdienmodel?

Van Bulck: Banken willen ook innovatief zijn in domeinen die losstaan van de klassieke bankdiensten. Vandaag al bieden zij via hun apps diensten aan die verder gaan dan enkel het bancaire. Je kan bijvoorbeeld aan je hypothecair krediet diensten koppelen die zorgen voor reparaties aan je huis. Of voetbaluitslagen raadplegen of treintickets kopen. Dat is het mooie aan die technologie. Men probeert voor een stuk de referentieapp te zijn en ik denk dat dat een goede zaak is.

Geerts: Net dat is de reden dat klanten tegenwoordig zo enthousiast zijn over hun bank. Sommige banken willen een echte assistent zijn voor hun klanten, door hen bijvoorbeeld een parking te laten  in- en uitrijden via de bankapp. Zo moeten zij geen rijtje meer schuiven voor de betaalautomaat. Alles wat betaald moet worden kan dan via de bankapp. Zo wordt de bank belangrijk in het dagelijkse leven van de mensen, in plaats van gewoon een commodity te zijn. Want dan moet je heel kostenefficiënt zijn, wil je er iets aan overhouden. De zware financiële investeringen verplichten banken om na te denken over hun verdienmodel.

Van Bulck: De banksector heeft het grote voordeel dat hun apps dagelijks gebruikt worden. Zo kan je meer diensten aanbieden omdat je weet dat ze gebruikt zullen worden. De bank app is de place to be voor dagelijks gebruik.

Geerts: Dat is inderdaad de grote troef van de banken. Bij Google noemen we dat de tandenborsteltest: het is de bedoeling dat de Google apps een keer of twee per dag nuttig zijn, zoals Google Maps of Google Search.

Thierry Geerts
Wat betreft de digitale transformatie zijn de Belgische banken bij de beste in de wereld.
Thierry Geerts
CEO Google België
bts

Francesca: Thierry, in jouw nieuwe boek Homo Digitalis gaat het over ambient computing. Het woord viel ook al aan het begin van deze podcast. Wat houdt dat precies in?

Geerts: Ambient computing gaat over altijd en overal verbonden zijn met het internet, niet via de smartphone, maar via de toestellen in onze directe omgeving. Want nu zit ons hele leven in een smartphone. Verliezen we die of is de batterij leeg, dan stopt het. Daarom is het tijd voor een volgende stap. Alle functies van de smartphone kunnen overgezet worden naar andere toestellen. Om een simpel voorbeeld te geven: je zoekt een recept op het internet en je leest het af van een scherm naast je aanrecht. Zo blijft je smartphone beschikbaar voor andere zaken en ook: je krijgt geen meldingen van sociale media. Dat laatste is in de auto bijvoorbeeld heel belangrijk.

Francesca: Denkt u dat de smartphone zal verdwijnen?

Geerts: Niet van vandaag op morgen, maar die zal inderdaad op termijn verdwijnen. Toepassingen van bank apps zullen nog altijd beschikbaar zijn, maar op de juiste plaats op het juiste moment. Op je televisiescherm bijvoorbeeld. Nu zitten we op een piek wat betreft het gebruik van de smartphone en dat zal nog even zo blijven. Maar daarna zal die langzaamaan verdwijnen.

Francesca: Is het dan nog de moeite om zwaar te investeren in de ontwikkeling van apps?

Geerts: Uiteraard, enkel de drager zal verschillen.

Van Bulck: Ik ben het daar helemaal mee eens. Maar ik zie nog een belangrijke evolutie en die is ingezet met de intrede van contactloos betalen. De kaart is volledig losgemaakt van de betaalterminal dus de chip hoeft helemaal niet meer op die kaart te staan. Er zijn banken die experimenteren met chips in een ring of in een horloge. In Zweden lopen er projecten waar men de chip inbouwt onder de opperhuid. Maar wat in de toekomst zal worden aanvaard, zal de maatschappij bepalen en niet de banken of andere ondernemingen.

Geerts: Een horloge met een chip is een perfect voorbeeld van ambient computing. Het neemt de taak van de smartphone over. Ook je trouwring bijvoorbeeld. Die heb je altijd bij en kan perfect dienen om je betalingen mee te regelen. Je moet er als bank bij de ontwikkeling wel voor zorgen dat de privacy gerespecteerd wordt. Vertrouwen is belangrijk. Als je privacy niet kan garanderen, dan overleef je niet als bedrijf.

Van Bulck: Voor ambient computing zal ook biometrie zeer belangrijk zijn. Naast vingerafdrukken en gelaatsherkenning is nog er heel wat mogelijk om toegang tot een toestel te verschaffen. Het is in ieder geval makkelijker dan een paswoord.

Thierry Geerts
We kunnen niet zomaar beweren dat het aanleren van digitale vaardigheden de verantwoordelijkheid is van de consumenten, de bedrijven of van de overheid. Het is de verantwoordelijkheid van iedereen.
Thierry Geerts
CEO Google België

Francesca: Laten we het even hebben over Google Pay. Dat ging de grote concurrent worden van de bank apps, maar het succes blijft uit. Hoe komt dat?

Geerts: Wij hebben nooit gezegd dat wij met de banken wilden concurreren. Google Pay was een middel en geen doel op zich. Het web moest vlot en makkelijk bruikbaar zijn en dus horen daar betalingen bij. Ik vond het spijtig dat wij dat moesten lanceren, want de banken hadden dat veel vroeger moeten doen, zoals het geval was bij bancontact in de jaren 1980. De consumer experience is heel belangrijk, maar ik heb veel liever dat betalingen gebeuren via bank apps.

Francesca: Nog een heel belangrijk thema: digitale inclusie. Volgens de Imec Digimeter van 2019 beschikt 18% van de Vlamingen niet over voldoende kennis, vaardigheden en vertrouwen om probleemloos te functioneren in de digitale maatschappij. Wat kunnen we daar aan doen?

Geerts: Dat is exact wat ik bespreek in mijn boek Homo Digitalis. Daar leg ik uit dat de huidige digitale technologie gebruiksvriendelijker is dan de vorige. Bij de eerste pc’s had je een opleiding nodig om ermee te kunnen werken, bij smartphones is dat niet het geval. Maar wat essentieel is voor de komende generaties, is dat we de nieuwe technologie niet alleen kunnen gebruiken maar ook begrijpen. Daarom moeten we kinderen al vanop de lagere school leren programmeren. Niet via boeken vol theorie, maar spelenderwijs.

Francesca: Zal er een soort van tweesporenbeleid blijven bestaan of zal het analoge volledig verdwijnen? In dat geval zullen mensen die niet meekunnen aan de zijkant van de maatschappij terechtkomen.

Geerts: Ik ben ervan overtuigd dat toegang tot het internet een mensenrecht moet zijn. Internet is zoals elektriciteit, niemand kan nog zonder. Er moet dus een minimum service komen. Maar ik hoop dat we meer ambitie hebben dan dat. We gaan 100% van de mensen meekrijgen in het professioneel gebruik van het internet. Dat weet ik zeker en het is makkelijker dan je denkt.

Francesca: Financiële instellingen krijgen regelmatig te maken met mensen die niet thuis zijn in de digitale wereld.

Van Bulck: Digitalisering is geen bancair maar een maatschappelijk gegeven. Wil je mee zijn met de maatschappij dan moet je verbonden zijn met het internet. Vandaag zitten we in een transitieperiode en wij erkennen dat. Niet iedereen is vandaag voldoende digitaal. Ik volg Thierry dat het mogelijk is om een hele grote groep mensen digitale vaardigheden bij te brengen. Banken doen heel veel inspanningen, maar ook daar zijn weer gradaties. Ik heb het bijvoorbeeld moeilijk met het woord ‘digidwang’ dat sommige seniorenorganisaties gebruiken. Ik begrijp dat vanuit hun standpunt, maar daarom is het nog niet juist. Het is geen oplossing om die mensen terug met papieren overschrijvingen te laten werken. Dat kan tijdelijk tijdens een transitieperiode, maar het is de plicht van de banken om zoveel mogelijk mensen mee te krijgen in dat digitaal proces. Ik wil ook het onderscheid maken tussen digitaal betalen en digitaal bankieren. Digitaal betalen is de gemakkelijkste stap, maar voor digitaal bankieren heb je internet en een device nodig en daar zit vaak het probleem.

Geerts: Volledig akkoord. We maken een maatschappelijke transformatie door en we mogen dat niet onderschatten. We moeten iedereen begeleiden en niemand mag blijven steken in de vorige wereld. Oudere mensen zullen geholpen worden dankzij digitale technologie. We kunnen niet zomaar beweren dat het aanleren van digitale vaardigheden de verantwoordelijkheid is van de consumenten, de bedrijven of van de overheid. Het is de verantwoordelijkheid van iedereen.

Onze tijd is op. Bedankt heren, voor dit boeiende gesprek.

go to top