Oorlog in Oekraïne: wat is de impact op het betaalverkeer?

Blijf up to date met de laatste maatregelen vanuit de financiële sector

3 min leestijd

In het kader van het conflict Oekraïne/Rusland werden er verschillende economische sancties genomen om tegengewicht te bieden aan de militaire acties van Rusland. Zo beslisten ook Visa en Mastercard om hun activiteiten in Rusland volledig te staken.

 

Maar wat betekent dit nu voor consumenten (kaarthouders) en handelaars? Wij lijsten het hieronder even op voor jullie.

 

Voor de consument 

 
  • Consumenten met betaalkaarten van deze twee merken uitgegeven door een Belgische bank kunnen deze niet langer gebruiken in Rusland. Dit betekent dat Belgische kaarthouders die vandaag in Rusland zijn hun aankopen in fysieke winkels niet langer kunnen betalen met de kaart en geen geldafhalingen kunnen doen aan lokale geldautomaten. Deze betaalkaarten zullen ook niet langer aanvaard worden in Russische webshops. We raden Belgische kaarthouders in Rusland dan ook aan om de reisadviezen op te volgen van de FOD Buitenlandse zaken.
  • Het omgekeerde geldt voor consumenten met betaalkaarten van deze twee merken uitgegeven door een Russische bank. Deze kunnen hun betaalkaarten niet langer gebruiken in Europa.  Russische kaarthouders die vandaag in België, en bij uitbreiding in Europa verblijven, kunnen hun aankopen in fysieke winkels niet langer betalen met de kaart en kunnen  niet langer geldafhalingen doen aan lokale geldautomaten. Deze betaalkaarten zullen ook niet langer aanvaard worden in Europese webshops.
 

Voor de handelaar

 
  • Op dit moment zijn er in België heel weinig betalingen met betaalkaarten uit Rusland. Sommige handelaars vragen zich mogelijks echter af of zij hun geld nog zullen krijgen nadat en Russische klant zijn/haar debet- of kredietkaart gebruikte. We kunnen hen echter geruststellen want wanneer een buitenlandse uitgever van betaalkaarten (zoals een Russische bank) door sancties van de overheid of initiatieven van de kaartschema’s wordt uitgesloten, dan kan er met de betaalkaarten van die buitenlandse kaartuitgever niet meer in België worden betaald. Die betaalkaarten worden dan geweigerd door online betaalterminals.

  • Voor betalingen die plaatsvonden voor de blokkering vragen we wel een extra alertheid van de handelaar. Indien u geautoriseerde transacties, die plaatsvonden voor de blokkering,  nog niet heeft geïnd dan raden wij u aan om onmiddellijk contact op te nemen met uw betalingsdienstaanbieder (Acquirer).

Heb je verdere vragen?

Neem dan contact op met je bankier (kaarthouder) of met je betalingsdienstverlener (handelaar). Die staat klaar om jou verder te helpen. Je kan ook altijd mailen naar info@febelfin.be.