Z-Sustainable Finance reeks over ESG-rapportering en het belang voor ondernemingen

6 min leestijd

Duurzaamheid staat vandaag hoog op de agenda van het bedrijfsleven: steeds meer bedrijven streven ernaar om te voldoen aan duurzaamheidsvereisten rond milieu, sociale aspecten en goed bestuur. Zowel klanten, medewerkers als stakeholders hechten daar steeds meer belang aan. 

Febelfin werkte samen met VBO/FEB en kanaal Z/ Canal Z om dit thema onder de aandacht te brengen in een nieuwe reeks Z-Sustainable Finance. Daarin worden de opportuniteiten rond duurzaam ondernemen en ESG-rapportering besproken en best practices getoond. Experts en kmo-bedrijfsleiders leggen uit waarom een strategie met focus op duurzame objectieven en rapporteren over de ESG-criteria nuttig en nodig is. 

Hieronder vind je alle reeds uitgezonden afleveringen:

  • Aflevering 1: Johan Thijs, voorzitter van Febelfin en Pieter Timmermans,  gedelegeerd bestuurder van VBO/FEB lichten toe waaruit een ESG-rapportering bestaat en hoe een kmo die kan aanpakken in de praktijk. Herbekijk de aflevering.
  • Aflevering 2: Catherine Delanghe van GUBERNA vertelt hoe noodzakelijk en voordellig het is om als bedrijf je aandacht voor ESG-criteria scherper te zetten. We gaan langs bij chocolatier Belvas, die in de praktijk toont dat duurzaamheid en economische rentabiliteit hand in hand gaan.
  • Aflevering 3: Vanessa Biebel van het VBO licht toe dat de wettelijke verplichting van bedrijven om te rapporteren over ESG-factoren, in de toekomst zal uitbreiden. Hoe is deze rapportering een opportuniteit en extra waardecreatie?  Ook gaat Kanaal Z langs bij Magnus Business Gifts om te zien hoe zij concreet hun ESG-rapportering met succes aanpakken.
  • Aflevering 4: Judith Verhoeven, Sustainability Manager van ING Belgium vertelt waarom je best niet wacht op een vraag van de wetgever, klant, leverancier of investeerder vooraleer je ESG-rapportage invoert voor je bedrijf. Kanaal Z/Canal Z gaat langs bij bouwbedrijf Derbigum bij wie duurzaamheid al een hele tijd deel uitmaakt van hun intrinsiek DNA. Zij maken werk van recyclage en circulariteit.
  • Aflevering 5: Filip Ferrante van KBC groep toont hoe duurzaamheid geëvolueerd is naar een topprioriteit voor ondernemers en aandeelhouders. Stakeholders nemen dit steeds meer mee als een belangrijk criterium wanneer het over financieringskansen gaat. Graphius Group uit Gent toont hoe zij met hun drukkerij forse inspanningen leveren om haar ecologische voetafdruk te verkleinen. Ze geven ons een kijkje in hun duurzaamheidsverslag. Bekijk hier hoe zij duurzaamheid aanpakken.
  • Aflevering 6: Johan Eyckmans van de KU Leuven licht toe hoe ESG-rapportering bijdraagt aan betere bedrijfsvoering, en dat op verschillende manieren. Adviesbureau Sustenuto helpt bedrijven bij de implementatie van duurzaamheidsstrategie. Zij doen de verschillende tendensen binnen deze rapportering uit de doeken.
  • Aflevering 7: Hoe kan ESG de basis zijn voor duurzaam HR-beleid? Joris Vandersteene, Senior Manager HR project VBO licht toe hoe je via ESG gezonde, geëngageerde medewerkers tewerkstelt die op een duurzame manier waarde creëren. We gaan langs bij ingenieursbedrijf Absolem die tonen hoe hun zij hun nieuwe definitie van HR omzetten in de praktijk: zij zoeken de connectie tussen de drijfveren van medewerkers, en de doelstellingen van het bedrijf. Onder meer door een persoonlijkheidsscreening en een carrièrepad op maat.
  • Aflevering 8: Philip Bollen van De Lage Landen legt uit dat de lineaire economie op zijn einde loopt en dat de leasingsector volop inzet op de circulaire economie. Dominiek Plancke en Greet Verhoeven van ETAP Lighting leggen uit hoe hun organisatie zich heeft toegelegd op het ontwerpen van nieuwe producten die voldoen aan de criteria van de circulaire economie. Focus ligt op hun "light as a service"-concept, waarmee de fabrikant het voor klanten gemakkelijker kan maken om over te stappen op circulaire verlichting.
  • Aflevering 9: Karin Gryp en Elisabeth Minjauw van BNP Paribas Fortis vertellen meer over hun expertisecentrum rond  duurzaam ondernemen en groene kredieten. Dit zijn belangrijke onderdelen om bedrijven te ondersteunen in de verduurzaming van hun activiteiten. Ten slotte zoomen we in op de positieve impact van Brussels Beer Project, die duurzaam ondernemen als één van hun strategische pijlers heeft.
  • Aflevering 10 : Camille Gillon van Belfius, legt uit waarom diversiteit essentieel is voor een bedrijf, zowel voor het bedrijf als voor de klanten. Daarna zien we enkele best practices van de biologische online winkel van Kazidomi. Duurzaamheid en ESG zijn belangrijke pijlers van hun strategie.Diversiteit en inclusie zitten in hun DNA, aldus Head of operations Thomas Huberland.