75 classes tentent de décrocher le titre de la classe la plus douée en finances

26 mars 2019 - 3 min de lecture

Morgen nemen 75 Belgische klassen het tegen elkaar op in de geldquiz van Wikifin en Febelfin. Ze krijgen 30 financiële vragen voorgeschoteld uit het dagelijkse leven. De klas die het snelst de juiste antwoorden geeft, stoot op 7 mei door naar de Europese finale. Daar strijdt ze samen met 26 andere nationale winnaars om de titel van financieel meest vaardige klas van Europa.

De geldquiz wordt gesmaakt

De geldquiz is een initiatief van Wikifin, het programma financiële educatie van de FSMA, en Febelfin. De Europese finale wordt in goede banen geleid door de Europese Bankenfederatie.

De geldquiz trekt aan

Enkele van de succesingrediënten:

• De quiz is geen individuele competitie. De leerlingen spelen met de hele klas. De bedoeling is om samen het juiste antwoord te geven.
  • Het spelelement trekt aan. De quiz wordt gespeeld via het Kahoot! platform. De klas doet interactief mee via pc of smartphone.
  • De leerlingen steken veel op over financiële zaken. In de weken voor de quiz krijgen ze heel wat pedagogisch materiaal van Wikifin om zich voor te bereiden. En dus ook financieel vaardiger te worden.
  • Voor de 10 beste klassen is een leuke prijs voorzien. De winnende klas krijgt een reischeque van 1000 euro. Podiumplaatsen 2 tot en met 10 worden beloond met filmtickets voor de hele klas.

De geldquiz maakt deel uit van de Geldweek

Deze week is het de Geldweek: de jaarlijkse themaweek rond geldzaken van Wikifin. Dit jaar ligt de focus op de promotie van financiële educatie in het onderwijs. Het ideale moment dus om de geldquiz te spelen in de klas.

In 26 andere Europese landen gebeurt trouwens hetzelfde. Deze week worden er overal nationale finales georganiseerd waarbij één winnende klas per land wordt aangeduid.

Die winnende klas mag op 7 mei twee leerlingen naar de Europese finale in Brussel sturen. Daar nemen ze het tegen elkaar op. Wie wint, mag naar huis met de titel van financieel meest vaardige klas van Europa.

De FSMA wil via Wikifin iedereen, en bij voorkeur zo vroeg mogelijk, de nodige handvaten aanreiken om te functioneren in de samenleving en een hogere financiële weerbaarheid te hebben. Wikifin heeft een gevarieerd educatief aanbod voor het lager en secundair onderwijs.
Jean-Paul Servais, voorzitter van de FSMA