4 min read
Wees slimmer dan een phisher

De nieuwe campagne van Febelfin richt haar pijlen op hét fraudefenomeen dat de laatste jaren aan een opmars bezig is: phishing. Samen met het Centrum voor Cybersecurity Belgë en de Cyber Security Coalition hebben we een campagne uitgewerkt met als doel onze digitale samenleving veiliger te maken. Want nog steeds trappen te veel bedrijven en particulieren in de val.  

Wees slimmer dan een phisher is een brede campagne die wil sensibiliseren, informeren en waarschuwen. Samen kunnen we de strijd aan! 

De campagne gaat van start op 16 november 2021. 

Maatschappelijk probleem 

Phishing komt zo vaak voor dat we kunnen spreken van een breed maatschappelijk probleem.  Gedurende het hele jaar 2020 werden er via phishing 67.000 frauduleuze transacties uitgevoerd, voor een totaal nettobedrag van 34 miljoen euro. Bovendien blijkt dat 12% van de Belgen nog nooit van phishing heeft gehoord. Bij jongeren loopt dit zelfs op tot 30%. Dit gebrek aan kennis van het fenomeen wijst op een groot aantal potentiële slachtoffers, zeker met de eindejaarsperiode in aantocht. Ook bij populaire koopdagen zoals Black Friday slaan phishers massaal toe. Ze worden alsmaar talrijker en inventiever en spelen handig in op de actualiteit.  

Phishing is allang niet meer het probleem van één sector alleen. Verschillende stakeholders - politie, justitie en sectoren zoals de bank- en telecomsector - zijn betrokken partij en daarom is het noodzakelijk dat zij allemaal samenwerken om deze vorm van fraude in te dijken. Daarom sloegen het CCB, Febelfin en de Cyber Security Coalition de handen in elkaar voor een nieuwe, brede sensibiliseringscampagne. Want de want de waakzaamheid van de internetgebruiker moet omhoog. Een alerte burger is er twee waard.

Karel Baert
Phishing is uitgegroeid tot een maatschappelijk probleem waarmee steeds meer mensen en sectoren geconfronteerd worden. Daarom is sensibilisering van het grote publiek een absolute must. Hoe meer mensen alert zijn en hoe beter ze op de hoogte zijn van de nieuwste werkwijzes van phishers, hoe meer we het aantal slachtoffers kunnen terugdringen
Karel Baert
CEO Febelfin

Geef nooit je persoonlijke codes  

Mits een hoge waakzaamheid zijn deze frauduleuze berichten en oproepen snel te herkennen. Deze campagne helpt je daarbij. Hoe je phishing herkent en waar je moet opletten, vind je terug op www.safeonweb.be.   

Gloednieuwe app 

Daarnaast wil de campagne ook de aandacht vestigen op een gloednieuwe app die al het nieuws rond phishing verzamelt en waarschuwt voor cyberdreigingen en nieuwe vormen van online oplichting. Zo blijf je op een snelle en eenvoudige manier op de hoogte.  

De informatie die de app verspreidt, is het resultaat van een nauwkeurige analyse van de duizenden berichten die Safeonweb dagelijks binnenkrijgt. Meer info over de Safeonweb-app vind je hier

  “Phishing is uitgegroeid tot een maatschappelijk probleem waarmee steeds meer mensen en sectoren geconfronteerd worden. Daarom is sensibilisering van het grote publiek een absolute must. Hoe meer mensen alert zijn en hoe beter ze op de hoogte zijn van de nieuwste werkwijzes van phishers, hoe meer we het aantal slachtoffers kunnen terugdringen. Dat is de expliciete bedoeling van deze campagne en ik ben blij dat we hiervoor hebben kunnen samenwerken met geëngageerde partners”, reageert Karel Baert, CEO van Febelfin.  

Wat te doen als je slachtoffer bent geworden van phishing?  

Read more
go to top